چکیده:
زمینه و هدف:بیشترین حجم تردد خودروها در سطح جادههای کشور مربوط به تعطیلات نوروزی است.هرساله تدابیر ترافیکی خاصی در این زمینه پیشبینی میشود،لذا بررسی وضعیت تلفات رانندگی این ایام از اهمیت خاصی برخوردار است. روش بررسی:اطلاعات 1558 نفر از قربانیان تصادفات نوروز سال 87 که در پرسشنامههای از پیش طراحی شده تکمیل شده بود،توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور جمعآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:این بررسی نشان میدهد 73/4%از متوفیان مرد بودهاند.از لحاظ محل فوت،61/4%قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و 37/7% در بیمارستان فوت کردهاند.بیشترین گروه افراد متوفی با 43/3%سرنشین خودرو یا ترک وسیله نقلیه بودهاند و عمده افراد متوفی در جادههای برونشهری(67/8%)تصادف کردهاند.47/2%افراد کمتر از 30 سال،30%،30 تا 49 سال و 22/5%بالای 50 سال داشتهاند.اصلیترین علت مرگ ضربه به سر(58/2%)و بیشترین خودرو مورد استفاده قربانیان،سواری(42/9%)و سپس موتورسیکلت(22/8%)گزارش گردیده است. 61/8%از عابران متوفی با سواری و 14/9%با وانتبار تصادف کردهاند. نتیجهگیری:این مطالعه نشان داد که به علت تفاوت گروههای پرخطر و نحوه وقوع تصادف در استانهای مختلف کشور،روشهای متفاوتی به منظور مداخله در هراستان باید در نظر گرفته شود.از آنجا که ضربه به سر عامل اصلی فوت بوده و موتورسواران بیش از دیگران به این علت فوت کردهاند،لذا توجه بیشتر به موضوع کلاه و کمربند ایمنی در کاهش تلفات ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
"بین علت فوت و وضعیت متوفی در هنگام تصادف نیز ارتباط معنیداری دیده میشود،بر اساس بررسیهای به عمل آمده 06/7%از سرنشینان خودرو به علت ضربه به سر فوت کردهاند که این نسبت در بین عابران پیاده 35/4%و رانندگان 75/6%بوده است.
ارتباط معنیدار دیگری بین محل فوت و وضعیت متوفی در هنگام تصادف دیده میشود،36/6%از سرنشینان وسیله نقلیه در محل حادثه کشته شدهاند ولی نسبت عابران پیاده کشته شده در محل حادثه 53/6%و رانندگان 15/6%بوده است،در مقابل 65/3%از عابران پیاده در بیمارستان فوت کردهاند که این نسبت در سرنشینان وسیله نقلیه 92/1%و رانندگان 83/6%بوده است (0/100> P )(0/551- Cramer's V ).
از طرف دیگر بیش از نیمی از عابران پیاده در مناطق درون شهری کشته شدهاند که این نسبت در بین افراد سرنشین یا ترک خودرو 11/3%و در بین رانندگان 42/7%بوده است (0/100> P )(0/162- Cramer's V ).
در ارتباط با تحصیلات مشخص شد که بیشترین مرگومیر جدول 3-وضعیت متوفی در زمان وقوع تصادف به تفکیک گروه سنی(درصد ستونی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) حوادث رانندگی مربوط به افراد با تحصیلات ابتدایی بود در حالیکه افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشتند کمترین مرگومیر را به خود اختصاص داده بودند که مشابه مطالعه فانیان و همکارانش در اصفهان و مطالعه withlock در نیوزلند میباشد01،61.
بر اساس آمارهای جمعآوریشده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی از سال 77 تا پایان سال 68,حدود 022 هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی در کشور کشته شدهاند که این تعداد چند برابر کشتههای ناشی از زلزله بم بوده است."