Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین (52)/ فضیلت تخیل

نویسنده:

(10 صفحه - از 19 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : خواب ، خیال ، قوه خیال ، فعالیت‌های قوه وهم و خیال ، قرآن ، یوسف ، خوابهای پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، ادراک ، پیامبر گرامی اسلام ، مسجدالحرام

خلاصه ماشینی:

"نفس انسان در بیداری اشتغال به ظواهر حسی و مادی دارد؛ ولی در عالم خواب، فرصت پیدا می‌کند که به امور باطن و موجودات مجرد و مبادی عالیه، نزدیک و متصل گردد و از این طریق، قوه خیال به ادراک حقایقی توفیق یابد و آنها را در نزد خود متمثل گرداند. از آنجا که فعل «أری» مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، معلوم می‌شود که ابراهیم، چند بار صحنه دلخراش سر بریدن فرزند را در خواب دیده و مطمئن است که آنچه را بارها در خواب دیده، باید در بیداری تحقق ببخشد و از آنجا که اسماعیل نیز باید رأی و عقیده خود را در این باره اظهار کند، قضیه را با او در میان می‌گذارد. از این جهت است که قرآن کریم می‌فرماید: «فلما اسلما و تله للجبین و نادیناه ان یا ابراهیم قد صدقت الرؤیا انا کذلک نجزی المحسنین» (1) «همین‌که در برابر امر خدا تسلیم شدند و ابراهیم، اسماعیل را برای ذبح بر زمین افکند، از آنها پذیرفتیم و ندا کردیم که ای ابراهیم: خواب را تحقق بخشیدی و از عهده امتحان برآمدی و ما نیکوکاران را این‌گونه پاداش می‌دهیم». از اینرو آیه نازل شد و ورود به مکه ،به سال بعد موکول گردید (2) تا این‌جا معلوم شد که قوه خیال در هنگام خواب، کاملا فعال می‌شود و انسان در آن حالت، صورتهایی مشاهده می‌کند که در عالم بیداری آنها را مشاهده نمی‌کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.