چکیده:
هدف:هدف این تحقیق،بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نارسایی ویژه در یادگیری در زمینه بیان نوشتاری است.روش:جامعه آماری شامل 480 دانشآموز نارسانویس از 30 مدرسه در شهر ایلام است که از میان آنها 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدهاند.گروه آزمایش طی 25 جلسه راهبردهای شناختی را با استفاده از مدل انگلرت در پنج مرحله مجزا که به منظور تحلیل بیان نوشتاری تهیه شده بود،دریافت کردند.از آزمون پیشرفت تحصیلی فارسی دوره ابتدایی،خرده آزمون خواندن و نوشتن،آزمون تحلیل نوشتاری به منظور تشخیص مشکلات خواندن و نوشتن دانشآموزان و از آزمون راتر به منظور بررسی مشکلات عاطفی و رفتاری جهت همتا کردن دانشآموزان استفاده شد.یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی در بهبود و کاهش اختلال مؤثر بود و تفاوت بین گروه آزمایش و گواه معنادار است.نتیجهگیری:نتایج نشان داد که گروه آزمایش عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به گروه گواه دارد،اما بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری در عملکرد تحصیلی بعد از دریافت آموزش راهبردهای شناختی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"نورمحمدی(1375)در پژوهش خود به طور آزمایشی تأثیر راهبردهای شناختی را در کارآمدی نوشتاری ،بر روی نمونه 20 نفری از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مبتلا به نارسانویسی، مورد بررسی قرار داد.
با توجه به اینکه تحقیقات انجام شده در این زمینه نشاندهنده تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بوده است،این پژوهش به دنبال بررسی این مسئله است که آیا آموزش راهبردهای شناختی(برنامهریزی، سازماندهی،نوشتن،ویرایش و اصلاح)بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری در زمینه بیان نوشتاری تأثیر دارد و اگر جواب مثبت است،آیا در هردو جنس به یک میزان است.
برای رسیدن به این هدف دو فرضیه تدوین شده است: 1)آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری در زمینهء بیان نوشتاری تأثیر دارد.
جدول 2-نتایج آزمون توکی برای مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیش آزمون-پس آزمون پیشرفت تحصیلی(میانگین درس ریاضی و علوم گروه آزمایش و گروه گواه (تصویرتصویر) تجزیه و تحلیل یافتهها(جدول 2)مربوط به سؤال اول پژوهش مبنی بر اینکه آیا راهبردهای شناختی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری در زمینه بیان نوشتاری تأثیر دارد، نشان میدهد که بین گروه آزمایش و گواه از لحاظ تفاضل نمره پیشآزمون-پسآزمون پیشرفت تحصیلی(درس ریاضی و علوم)تفاوت معناداری در سطح(0001/0> p و 56/30- F )وجود دارد،بنابراین فرضیه اول تأیید میشود.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی به دانشآموزان دارای اختلال و ناتوانی یادگیری در زمنیه بیان نوشتاری میتواند عملکرد تحصیلی آنها را در دروس ریاضی و علوم بهبود بخشد.
Strategey instuction in planning:effects on the writing performance and Behavior of student with Learning disabilities."