Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی اسلامی(40)/ دیدگاه دانشمندان و متکلمین اهل سنت درباره حقیقت روح

نویسنده:

(6 صفحه - از 31 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : روح، بدن، مادی، حقیقت روح، جسم، دانشمندان و متکلمین اهل سنت، جوهر، نفس، عرض، حلول

خلاصه ماشینی:

"و غیر از اینها از آیات که همه آنها دلیل بر این است که نفس انسان غیر از بدن و جسم مادی است قرآن در سوره سجده پس از آیه نهم، اعتراض برخی از مشرکان را درباره امکان بازگشت به حیات مجدد نقل می‌کند و می‌گوید: «... و باز از آیه مبارکه زیر: «و لا تکونوا کالذین نسوا الله‌ فانساهم انفسهم اولئک هم الفاسقون» (3) یعنی: «مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و آنگاه خدا آنها را به خودفراموشی دچار کرد، آنان گروه فاسق می‌باشند» استفاده می‌شود یعنی مراد از کلمه «انفسهم» در آیه بالا و مقصود از این خود و خویشتن، جسم و تن و لذایذ جسمان نیست زیرا گروه فاسق غیر از اطاعت خدا آنچه را هرگز فراموش نمی‌کنند، تن است بلکه جزء به تن‌پروری و غور در لذائذ مادی به چیزی نمی‌اندیشند پس مقصود از خود و خویشتن در آیه همان روح است که حقیقت «من» و «او» و «خود» و «خویشتن» است پس روح با فنای جسد فانی نمی‌گردد و آن جوهر است نه عرض و اهل تحقیق برآنند که نحوه تعلق روح به بدن به گونه جزئیت و حلول نمی‌باشد بلکه نحوه تعلق روح به بدن نحوه تدبیر و تصرف است یعنی روح همراه جسد است تا آنرا اداره و در آن تصرف نماید و اکثر متکلمین امامیه مانند شیخ مفید(ره) و «بنی نوبخت» و محقق طوسی و ______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.