Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین (بخش 6)/ دین و معرفت علم

نویسنده:

(7 صفحه - از 35 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : دین ، مال ، علم ، امیرالمؤمنین علیه‌السلام ، دین و معرفت علم ، انسان ، خدا ، ابن‌ابی‌الحدید ، زوال ، شناسایی

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که فقه را بیان کننده وظائف انسان در برابر خدا و خود و دیگران و جهان دانستیم واز آنجا که ______________________________ 1) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج1*، ص 347 و 348، حکمت 143، توضیح داخل پرانتزها از نگارنده است. معنای کلام فوق این است که: علم درباره انفاق یا امساک مال حکم می‌کند و به انسان می‌گوید که: اینجا مصلحت در انفاق مال و آنجا مصلحت در حفظ و نگهداری مال است. به همین جهت است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام قبل از آنکه معرفت علم را از ارکان دین، بلکه خود دین معرفی کند، در سخنی که به عنوان تمهید و زمینه‌سازی مطرح شده، می‌فرماید: «یا کمیل، العلم خیر من المال. نیست وش باشد خیال اندر روان تو جهانی بر خیالی بین روان بر خیالی صلحشان و جنگشان بر خیالی نامشان و ننگشان در تعبیر زیبای امیرالمؤمنین علیه‌السلام «صنیع المال» آمده و مقصود از صنیع مال همه آثار و فواید و نتایجی است که بر مال، مترتب می‌شود و اینها همچون سایه مال، تابع بقای مالند و معلوم است که اگر صاحب سایه را زائل گردد، سایه هم به دنبال آن، زائل می‌گردد. ابن ابی الحدید معتزلی در توضیح و تفسیر جمله «و صنیع المال یزول بزواله» می‌گوید: «نمی‌بینی که وقتی مال زایل می‌شود، صاحب آن ناچار می‌شود که خانه و مرکب و کنیزان را بفروشد و عادت به خوردن خوراکیهای خوب و پوشیدن لباسهای فاخر را ترک کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.