Skip to main content
فهرست مقالات

استاد محمد سیاه قلم

نویسنده:

(14 صفحه - از 144 تا 157)

کلید واژه های ماشینی : سیاه‌قلم ، محمد سیاه‌قلم ، دیوها ، ترکی ، دراویش ، استاد محمد سیاه‌قلم ، نقاش ، هنر ، آثار ، ترکستان

خلاصه ماشینی:

"و مهم‌تر از آن این است که از میان تمام آثار موجود در این مرقعات و سه گروه‌ عمده آثارش(گروه‌های معروف به سیاه قلم،چینی‌وار و چینی اسلامی)هیچ اثری از امضای‌ تصویر 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (شیخی)در گروه اول از آثار«محمد سیاه قلم»،یعنی گروه«سیاه قلم»دیده نمی‌شود،ولی امضای‌ «محمد سیاه قلم»را در میان آثار هر سه گروه ذکر شده می‌توان یافت. در کنار این مطالب،باید این را هم افزود که شاید این آثار حاصل کار یک یا چند کپی‌گر با استعداد در کارگاه(نقاش‌خانه) پادشاهان عثانی باشد،که در آنجا به آثار مختلف از غرب و شرق(ترکی،ایغوری،چینی، مغولی،ایران)که در اثر جنگ‌های فراوان و غارت کتابخانه‌های طراز اول دول مغلوب،و یا به‌ عنوان هدایایی سلطنتی،گردآمده بودند دسترسی داشته و از آنها کپی می‌کرده‌اند،همانند تصاویر موجود از دو مرد چینی یا ایغوریایی که در زمان یکی از پادشاهان عثمانی کپی شده است‌ و نمونه اصلی‌اش را در یکی از آن مرقعات چهارگانه می‌بینیم. فرض‌ دیگر بر این استوار است که چون موضوعات به نمایش درآمده در آثار«سیاه قلم»حال و هوای‌ مناطق آسیای میانه را به ذهن می‌آورد،و از آن‌جا سر چشمه می‌گیرد،پس باید توسط فردی از بومیان آن نواحی اجرا شده باشند و حتی مسلم فرض کرده‌اند که آثار یک مکتب نقاشی در آسیای میانه،با این آثار هم‌خوانی و انطباق دارد. تنها پس از استیلای مغول و در نتیجه‌ نفوذ آسیای شرقی است که پیکره بودایی(یک)در آثار هنری و ادبی به عنوان مخلوقی مرکب از سر حیوانی و بدن آدمی،به همان صورت که در هنر ایغوری قرن 9 میلادی تصویر شده است، متداول می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.