خلاصه ماشینی:
"«فصل چهارم» 1-واژگان بفرض اینکه ما قبول کنیم اطلاعات عناصر واژگانی از نوع آوائی،نظمی و بینظمی، معنائی و نحوی(زیر مقولهای و محدودیتها گزینشیها)برای درج قواعد واژگانی ضروری بنظر میرسند تا ما را در درک فرایند یادگیری در کودک کمک کنند،پرسش اساسیتر این است که کودک چه نظم و ترتیبی را در مورد این اطلاعات دنبال میکند؟به سخنی دیگر،کودک به استثنای آن اصول کلی که از کلیت زبان در ذهن دارد فرایند یادگیری را با کدامیک از اطلاعات،صوری یا معنائی آغاز میکند؟پژوهشگران این رشته آراء و عقاید متفاوتی ابراز داشتهاند ولی دادههائی که من از فرایند یادگیری پسرم بنام آرش سهیلی اصفهانی جمعآوری کردهام مؤید این واقعیت است که عناصر جمله با توجه به نقشهای نحوی آرایش میپذیرند.
ضمیر هسته-که ربط-فاعل جمله متمم «فصل ششم» حاکمیت و حالت 1-در مورد واژههائی چون"باران"،"برف"،"هوا"و"فاصله"میتوان چنین استدلال کرد که چون این واژهها فاقد ممیزه معنائی"جاندار"هستند و نقش فاعلی را از فعل جمله متمم نمیگیرند در نتیجه حرکت آنها بمنظور اشغال موضع ضمیر در جمله هسته مسدود میگردد.
نمودار یک جمله ساده چنین خواهخد بود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این نمودار فاعل و مفعول نقشهای خود را از فعل درونه میپذیرند و آنگاه فاعل برای دریافت حالت در برون ساخت به جایگاه اسم بیشینه صعود میکند.
به مجری داخل استودیو تلفن شد که چرا منفیبافی میکنید؟ 6-با توجه به این شواهد میتوان چنین فرض کرد که ادوات پرسش در زبان فارسی فاقد حرکت"آشکار"در برونساخت هستند،بلکه حرکتی"پنهان"در صورت منطقی جمله انجام میدهند که با در نظر گرفتن ارتباط میان عناصر منطقی"عامل"و"متغیر" قابل توصیه و تبیین میگردند."