چکیده:
بررسی و غور در آیات الهی خود یکی از مهمترین توفیقات الهی است،به ویژه زمانی که بتوان این روش را به صورت مقایسهای و تطبیقی انجام داد و از نظرات علمای اسلام آگاه گردید. در این تحقیق،آراء تفسیری شهید استاد مطهری(ره)و مرحوم علامه طباطبایی(ره)درباره آیات 51 سوره بقره مورد بررسی قرار گرفته است.و در این مقاله آشنا میشویم که چگونه معلم و متعلم زمانی که به درجه اجتهاد برسند،خود به طور مستقل و احترام متقابل نظرات خود را بیان کردهاند. خلاصه کلام آنکه مرحوم علامه طباطبایی در آیات بحث هدایت تکوینی را مطرح نموده،در صورتی که شهید استاد مطهری این آیات را دال بر هدایت تکوینی و هدایت تشریعی دانسته است.
خلاصه ماشینی:
"بحثی که از قدیم درباره کلمه«الله»بوده،این است که ایا این کلمه مشتق است یا جامد و اگر مشتق است از چه کلمهای اشتقاق یافته است،که برای شرح مفصل آن میتوان به کتاب دائرةالفرائد،تألیف استاد دکتر آقای محمد باقر رجوع کرد،4آنچه در اینجا مد نظر است،این است که مرحوم طباطبایی آن را از کلمه(اله)مشتق میداند به معنای اسم برای ذات واجب الوجودی که دارنده تمامی صفات کمال است،5ولی شهید مطهری اشتقاق کلمه را از«اله»و «وله»میداند با این بیان که احتمال دارد که اله وله،دو لهجه از یک لغت باشد و آن را چنین معنی میکند:آن ذاتی که همه موجودات ناآگاهانه واله اویند و او تنها حقیقتی است که شایستگی پرستش دارد.
30والذین یومنون بما انزل الیک و ماانزل من قبلک شهید مطهری ایمان به انزال کتب را به عنوان یکی از اصول هدایت تشریعی توضیح میدهد که شخص متقی باید مؤمن به وحی باشد،و قرآن را کتابی بداند که از عالم غیب به عالم شهادت آمده است31و حال جای آن سؤال است که چرا موحوم طباطبایی با اینکه ایمان به انزال کتب را جز صفات انسان سلیم الفطره میداند،درباره اثبات آن هیچ گونه بیانی را ابراز نمینماید؟!در صورتی که انسان باید به وحی در جهان خارج و واقع آشنا گردد و بعد به آن ایمان بیاورد و گرنه ایمان به انزال کتب به صورت فطری چگونه میتواند معنی بدهد."