Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر کمیت مصوتهای فارسی و تحول وزن شعر در دوران معاصر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تغییر کمیت مصوتهای فارسی، کمیت مصوتهای فارسی و تحول، مصوت، شعر، کمیت، وزن شعر، فارسی و تحول وزن شعر، فارسی، زبان، کمیت هجایی

خلاصه ماشینی:

"وزن شعر فارسی مبتنی بر کمیت هجاهاست، یعنی تعداد کمیت‌های کوتاه و بلند در دو مصراع یک بیت ــ و البته در همه مصراعهای یک قطعه شعر ــ نه‌تنها باید متساوی باشد بلکه، علاوه بر آن، باید کمیت کوتاه در برابر کمیت کوتاه و کمیت بلند در برابر کمیت بلند واقع شود تا فارسی‌زبان هنگام خواندن یا شنیدن شعر احساس وزن کند، چنان‌که اگر کمترین اختلالی در این تناسب کمی روی دهد گوش حساس بلافاصله آن را درمی‌یابد. زیرا در این زبان هم مانند عربی سه مصوت کوتاه در مقابل سه مصوت بلند قرار دارد، بدین صورت: بلند کوتاه aâ ou ei از ترکیب مصوتها و صامتها شش نوع هجا به وجود می‌آید که عبارت‌اند از: 1) صامت + مصوت کوتاهCVÏ 2) صامت + مصوت بلندCVÎ 3) صامت + مصوت کوتاه + صامتCVÏC 4) صامت + مصوت بلند + صامتCVÎC 5) صامت + مصوت کوتاه + دو صامتCVÏCC 6) صامت + مصوت بلند + دو صامتCVÎCC این شش نوع هجا دارای سه کمیت متفاوت‌اند: هجای 1 á کمیت کوتاه هجای 2 و 3 á کمیت بلند هجای 4 و 5 و 6 á کمیت بلند + کمیت کوتاه بنابراین کمیت دو نوع بیشتر نیست: یکی کوتاه و دیگری بلند، و چنان‌که گفتیم، در وزن دو مصراع یک بیت ــ و همه مصراعهای یک قطعه شعر ــ باید تعداد کمیت‌ها متساوی باشد و، علاوه بر آن، کمیت کوتاه در برابر کوتاه و کمیت بلند در برابر بلند قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.