Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه آذربایجان در تاریخ فلسفه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آذربایجان ، فلسفه ، مراغه ، اشراق ، جایگاه آذربایجان در تاریخ فلسفه ، تبریز ، شیخ اشراق ، سهروردی ، منطق ، اصفهان

خلاصه ماشینی:

"است؛ ولی رونق یافتن آذربایجان از لحاظ فرهنگی و فلسفی پیش از حمله مغول آغاز شده و در دوران حکومت ایلخانان مغول به اوج خود رسیده است، به‌طوری که شهر تبریز در نیمه دوم قرن هفتم و اوائل قرن هشتم به صورت مهمترین مرکز فرهنگی عالم اسلام درآمده است. (16) در فهرست این مجموعه خطی آثاری فلسفی و منطقی دیده می‌شود، از جمله «قصیده عینیه» و اشارات ابن‌سینا و آثار فارسی شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی (عقل سرخ و مونس‌العشاق و آواز پر جبرئیل و صفیر سیمرغ و فی حالة الطفولیة و لغت موران) و دو اثر معروف نجم‌الدین دبیران قزوینی به نامهای الشمسیه فی القواعد المنطقیه و حکمة‌العین و همچنین اثری منطقی از حاجی بله که استاد ابوالمجد تبریزی بوده است. مثنوی عرفانی «طریق‌التحقیق» نیز که به غلط به حکیم سنائی نسبت داده شده است، و احتمال داده‌اند که از شاعری به نام احمد نخجوانی باشد، اثری است متأثر از آثار فلسفه اشراقی، فلسفه‌ای که در قرون هفتم و هشتم در شهرهای آذربایجان مطرح بوده است. از اواسط قرن هشتم به بعد شیراز گوی سبقت را از آذربایجان ربود و فلاسفه‌ای چون جلال‌الدین دوانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی و حاج محمود نیریزی و سرآمد همه ایشان ملاصدرا در آن شهر پرورش یافتند؛ و نکته جالب توجه این است که سنت فلسفی شیراز متأثر از فلسفه یا حکمت اشراقی بود، حکمتی که قبلا در منطقه آذربایجان پرورش یافته بود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.