Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و نظری درباره مقاله «جام عدل»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : جام عدل، حافظ، ساقی، پیمانه، شعر حافظ، شراب، عرفانی، مقاله، معنای بیت جام عدل، نقل

خلاصه ماشینی:

"اما در جاهای دیگر آن را «کأس‌العدل» نامیده‌اند، و در مفاتیح‌العلوم ابوعبدالله‌ خوارزمی (قرن چهارم هجری) این دستگاه «جام‌العدل» نامیده شده است (نه کأس‌العدل) و توصیف خوارزمی [و طاشکپری‌زاده، دانشمند عثمانی قرن دهم هجری 968ـ901 ق، درست یک قرن قبل از سودی بسنوی دارای شرح معروف بر دیوان حافظ] بسیار نزدیک به توصیف بنوموسی (پیش از خود) است، و در مورد سودی با یک تفاوت که آقای معصومی در نقد توصیف سودی در پی‌نوشت شماره 21 پس از نقل کل آن که همخوان با منابع پیشین است، ولی جام عدل را قدح شمرده نه مطلق ظرف، اشتباه علمی او (یا مترجم او) را یادآور شده‌اند که به جای عبارت «هربار که از آن حد معین زیادتر پرش کنند باید تمام محتویات آن به زمین ریخته شود، اما اگر از حد پایین‌تر و کمتر شراب بریزند، مانعی ندارد»، باید می‌آورد: «... »، (محمد، 38ـ37) است؟ و آشنایان با مفاهیم اصلی قرآن کریم می‌دانند که امر به عدل و انفاق و نهی از بخل و امساک، و رعایت حال تنگدستان (فقیر/ مسکین/ سائل) از مفاهیم والا و متواتر کلام الهی است و شاید 20 برابر آیاتی که نقل شد می‌توان نقل کرد یا ارجاع داد، ولی نظر به اینکه ذهن حافظ سرشار از مفاهیم/ معانی/ مضامین قرآن کریم بوده است؛ و این بنده در مقاله‌ای که در همین ایام تحت عنوان «قرآن‌شناسی، مقدمه واجب برای حافظ‌شناسی» نوشته‌ام که بخش اول کتاب حافظ حافظه ماست (به قلم این کمترین) می‌باشد، بی‌هیچ گزافه و ریا، از آنجا که دست کم انس بیش از چهل ساله با قرآن کریم که معجزه مستمر آسمانی و کلام ربانی و پیام وحیانی الهی است، و از سوی دیگر به همین مدت مؤانست با دیوان حافظ داشته‌ام، هیچ غزل او را خالی از 3 تا 4 اشاره/ تلمیح، ترجمه آزاد و تفسیر و تأویل قرآنی نمی‌بینم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.