چکیده:
در سالهای اخیر از جمله سلسله مباحثی که در مجامع علمی در حوزه علوم قرآنی از ناحیه برخی قرآن پژوهان بدان پرداخته شده،موضوع نظریه«بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن»است. این نظریه به دلیل اهمیت توانست نگاه معتقدان و منتقدانی ازاندیشمندان را به سوی خود جلب نماید.1 نگارنده این حرکت علمی را به فال نیک گرفته و بر این باور است که بیان فرضیهها و نظریهها در حوزه علوم قرآنی میتواند زمینه ساز جنبشی فکری در جهت رشد و بالندگی معارف قرآن گردد،به خصوص رهبر فرزانه انقلاب،آیة الله خامنهای در پاسخ به نامه گروهی از دانشوران حوزه علمیه قم در رابطه با موضوع پژوهش و تولید علم در عرصههای مختلف علوم به ویژه اسلامی تأکید داشتند.بدین سبب راقم با احترام و تعظیم در برابر صاحبان اندیشه به ویژه قرآن پژوهان تلاش دارد تا به باز کاوی نظریه یاد شده بپردازد.امید است آنچه بیش روی خزانندگان و پژوهندگان قرار گرفته مورد توجه اهل اندیشه و قلم همراه با راهنمایی و ارشاد واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"عامدا به صلاح دید صاحب قرآن-خداوند سبحان-در L2 کلام الله در قرآن راه داده شده است نه اینکه قهرا و تبعا راه
این عقیده است که خداوند از روی آگاهی و اراده،از باب
ایشان بر این باور است که پدیدههای فرهنگی یا شبه L1 فرهنگی جاهلیت که در قرآن یاد شده به دو منظور آمده،
تغییر و تحول آمده است هر یک او این نمونهها بیانگر
نتیجه این سخن چنین است که قرآن از امکاناتی مانند
پس خداوند با آگاهی از این گونه گفت و گوی میان مردم در
قرآن فرهنگ زمانه را باز یافته است نه لزوما و در همه موارد
نشان داده شده و در نتیجه این که قرآن در بیان احکام و
نگارنده بر این باور است که نظریه با چند اشکال و
ناحیه خداوند متعال فرو فرستاده شده است.
چنین پنداشته است که بیان این موضوعات در قرآن دلیل
و از دیگر سو فلسفه آوردن این مسائل در قرآن نشان
این دسته امور در عصر نزول قرآن میان مردم وجود
همراه بوده است علاوه بر آن آگاهی بخشی مردم به
از این رو خداوند متعال پیام وحیانی قرآن را با زبان همان
(28)-نگاه کنید به:سوره حج و آیات دیگر که در این باره آمده است.
(28)-نگاه کنید به:سوره حج و آیات دیگر که در این باره آمده است.
در آیات قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و از رهگذر
بررسی قواعدی که باعث این تغییرات شده است و بازگشت به
است و لغزشهای بیشتری در ترجمه این گونه آیات به چشم می"