چکیده:
تحریف به معنای تغییر است. به گمان بسیاری از دانشوران شیعه و سنی، در تورات و انجیل ـ یا دستکم تنها در تورات ـ تحریف راه یافته است. مستند بسیاری از اینان آیات قرآن کریم است. سخن از تحریف تورات و اناجیل موجود، امری نامعقول است؛ با این حال، تحریف تورات و انجیل اصیل از ظاهر برخی آیات قرآن کریم برمیآید. هدف این نوشتار بررسی آیاتی است که بسیاری از مفسران شیعه و سنی بر پایه ظاهر آنها، به تحریف آن دو کتاب آسمانی یا یکی از آنها نظر دادهاند. نگارنده با مراجعه به این آیات و جستوجو در متون تفسیری شیعه و اهلسنت، به بررسی این مسئله پرداخته است. بر اساس این پژوهش اغلب آیات بر این ادعا دلالتی ندارند و تنها در یک آیه با کمک روایات شأن نزول میتوان ادعای یادشده را ثابت کرد.
خلاصه ماشینی:
"19 ـ ابن عباس، قتاده، ابن زید و سفیان به نقل از: ابیالفرج جوزی، زادالمسیر فی علمالتفسیر، ج 1، ص 82 / ابیطاهر یعقوب فیروزآبادی، تنویرالمقیاس من تفسیر ابن عباس، ص 12 /طنطاوی، الجواهر فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 91 / جلالالدین سیوطی، الدر المنثور، ج 1، ص 201 و 202 / ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ج 2، ص 27 و 28 / سید عبدالحسین طیب،اطیبالبیان، ج 2، ص 173 / محمدبن حبیبالله سبزواری نجفی،ارشاد الاذهان، ج 1، ص 17 / همو، الجدید فی تفسیر القرآن، ج 1،ص 101 / بهاءالدین لاهیجی، تفسیر شریف لاهیجی، ج 1، ص 72/ سیدهاشم حسینی بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص258 / سید نصرت امین بانوی اصفهانی، مخزن العرفان در تفسیرقرآن، ج 1، 380 / سید علیاکبر قرشی، احسن الحدیث، ج 1، ص173ـ174 / ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 1، ص 316.
24 ـ ابوطاهر فیروزآبادی، تنویر المقیاس من تفسیر ابن عباس، ص50 / عبداللهبن عمر بیضاوی، انوارالتنزیل، ج 2، ص 24 / محمود زمخشری، الکشاف، ج 1، ص 377 / فخرالدین رازی، مفاتیحالغیب، ج 8، ص 95 / طنطاوی، الجواهر فی تفسیر القرآن،ج 2، ص 131 / محمدبن حسین قمی نیسابوری، غرائب القرآن ورغائب الفرقان، ج 3، ص 232 / محمدبن احمد قرطبی، الجامع الاحکام القرآن، ج 2، ص 1146 / ملا فتحالله کاشانی، منهج الصادقین، ج 2، ص 257."