چکیده:
در این مقاله میزان اثربخشی کارگاههای آموزشی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی
شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی بررسی میشود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه
اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاهها و نمونههای پژوهش 70 نفر از شرکت کنندگان
در کارگاه آموزشی روش تحقیق، روش تدریس و کامپیوتر طی سالهای 78 تا 80 است که از
طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. به منظور جمع آوری دادهها از
پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق محاسبه
آزمونهای خی دو، کراسکال والیس و یومن - ویتنی صورت گرفته است.
نتایج پژوهش عبارتاند از:
1. کارگاههای آموزشی انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی را افزایش دادهاند.
2. کارگاههای آموزشی در بهرهگیری اعضای هیئت علمی از تکنولوژی آموزشی در کلاس
درس تأثیر مثبت دارند.
3. کارگاههای آموزشی بر مشارکت دادن دانشجویان در مباحث و تصمیمگیری کلاسی توسط
مدرسان تأثیر مثبت دارند.
4. کارگاههای آموزشی موجب افزایش مهارتهای پژوهش در اعضای هیئت علمی میشوند و
همچنین، مهارتهای تدریس از جمله بحث گروهی، تهیه طرح درس و روشهای تدریس فعال را در
اعضای هیئت علمی افزایش میدهند.
5. کارگاههای آموزشی بر ایجاد فرصتهای برابر یادگیری برای مدرسان و همچنین،
یادگیری مشارکتی و گروهی اعضای هیئت علمی تأثیر مثبت دارند.
با توجه به نتایج بیان شده به طورکلی، کارگاههای آموزشی از اثربخشی لازم
برخوردارند و دیدگاه اعضای هیئت علمی دو دانشگاه نسبت به تأثیرکارگاههای آموزشی بر
افزایش مهارتهای تحقیق، تدریس و کامپیوتر یکسان است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به فرضیه اصلی پژوهش (ازدیدگاه اعضای هیئت علمی شرکتکننده درکارگاه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی کارگاههای تشکیل شده اثربخش است)، متغیر اثربخشی به وسیله عواملی چون انگیزش شغلی، استفاده از فناوریهای آموزشی، مهارتهای تحقیق، مهارتهای تدریس و مشارکت دانشجویان در مباحث و تصمیمگیریها از بعد فراگیران و آموزش گروهی و مشارکتی و ایجاد فرصتهای برابر یادگیری، از بعد مدیریتی و اجرایی در قالب 8 فرضیه فرعی مورد سنجش قرار گرفت و یافتههای جداول 4 و 5 به دست آمد.
با توجه به مقدار آماره (94/23=x2) و درصد پاسخگویان به گزینههای مطرح شده در پرسشنامه، از آنجا که حدود 30% نمونهها گزینه زیاد و خیلی زیاد و 37 درصد آنان گزینه متوسط را انتخاب کردهاند، برای دستیابی به این هدف که اعضای هیئت علمی هر چه بیشتر از شیوههای نو و کارآمد در ارائه دروس و ارزشیابی از کلاس استفاده کنند، لازم است کارگاههای خاص به منظور استفاده از تجهیزات آموزشی برای آنان برگزار شود، چرا که فناوریهای جدید علاوه بر ایجاد فرصتهای مناسب برای نوآوری و ابداع در زمینه محتوای دروس و روشهای تدریس و افزایش دسترسی به آموزش عالی، نقش استادان را در خصوص فرایند یادگیری تغییر میدهد.
6. N/A (1996); Educational Research Workshop on the Effectiveness of Modern Language Learning and Teachin Austria, March 5-8, N/A; 1996; Eric Code: ED415720."