چکیده:
مدیران گروههای آموزشی به عنوان یکی از ارکان مدیریت در نظام آموزشعالی کمتر مورد
ارزشیابی قرار گرفتهاند، از اینرو، در پژوهش حاضر ارتباط بین مهارتهای سهگانه
(فنی، روابطانسانی و ادراکی) مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران در
قالب 18 مهارت ویژه با کیفیت آموزشی گروه مربوط با توجه به شاخصهای 14 گانه
آموزشعالی بررسی شده است. 172 نفر از 306 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
که در نیمه اول سال تحصیلی 85-84 در این دانشگاه تدریس میکردند، با به کارگیری روش
تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه محقق
ساخته جمعآوری شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و محاسبه همبستگی، وجود
ارتباط معنیدار در سطح 05/0 بین مهارت فنی و ادراکی مدیران گروههای آموزشی با
کیفیت آموزشی تأیید شد، ولی ارتباط معنیداری مبنی بر وجود همبستگی بین مهارت روابط
انسانی با کیفیت آموزشی در این پژوهش مشاهدهنشد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده مدیران گروههای آموزشی به عنوان یکی از ارکان مدیریت در نظام آموزشعالی کمتر مورد ارزشیابی قرار گرفتهاند، از اینرو، در پژوهش حاضر ارتباط بین مهارتهای سهگانه (فنی، روابطانسانی و ادراکی) مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران در قالب 18 مهارت ویژه با کیفیت آموزشی گروه مربوط با توجه به شاخصهای 14 گانه آموزشعالی بررسی شده است.
مهارت روابط انسانی مدیران گروههای آموزشی چه ارتباطی با کیفیت آموزشی گروه دارد؟ همان گونه که در جدول 2 مشاهده میشود، نتایج حاصل از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون برای 18 گروه آموزشی نشان میدهد که در3 گروه (مشاوره و راهنمایی، مهندسی کامپیوتر و تربیت بدنی و علوم ورزشی) بین برخورداری از مهارت روابط انسانی و کیفیت گروههای آموزشی ارتباط معنیدار در سطح 01/0 و در 3 گروه آموزشی (جغرافیا، بنیادهای آموزش و پرورش و روانشناسی) ارتباط معنیدار در سطح 05/0 وجود دارد."