Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 101 تا 124)

کلیدواژه ها :

توسعه ،ایران ،اشتغال ،کارآفرینی ،زنان ،عوامل فردی ،عوامل سازمانی ،عوامل شبکه‌ای ،عوامل محیطی ،فعالیت‌های کارآفرینانه

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی، زنان، توسعه کارآفرینی زنان، توسعه کارآفرینی زنان ایرانی، شاخص‌های توسعة کارآفرینی زنان رابطه، زنان کارآفرین، شاخصهای توسعه کارآفرینی زنان، عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی، عوامل موثر، عوامل

مقولة کارآفرینی به سرعت در حال گسترش است و کارآفرینی زنان موضوع خاص و مورد توجه سراسر جهان است. بسیاری از محققان معتقدند که فعالیتهای کارآفرینی توسط زنان، نقش برجسته ای در سلامت اقتصاد ملتها دارد. زنان در زمان کوتاهی توانستند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات عظیمی در توسعه اقتصادی کشورها ایجاد کنند. چنانچه آمارها نشان می دهد فعالیتهای اقتصادی زنان 25 تا35 درصد کل فعالیتهای جهان را تشکیل می‌دهد(کانتر،2002،11). فعالیتهای اقتصادی زنان در جهان و جهت‌گیری آنان به سمت فعالیتهای کارآفرینانه به دلائل متعددی از جمله بیکاری، استقلال، کسب ‌درآمد، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت از شغل قبلی است. اما عوامل مختلفی در تسهیل و یا تضعیف این فعالیتها موثر است. بررسی این عوامل می‌تواند در توسعه فعالیت کارآفرینانه زنان نقش مهمی ایفاء نماید. در این پژوهش به منظور ارائه مدلی جامع از توسعه کارآفرینی زنان، تلاش شده است که مهمترین شاخصها و عوامل موثر شناسایی و رابطه بین آنها تعین گردد. به همین منظور پس از انجام مطالعات نظری، مدل اولیه‌ای طراحی شد و بر اساس آن توسعه کارآفرینی با شاخصهای رشد، ایجاد و نوآوری تبیین وعوامل موثر در 4 بخش فردی، شبکه ای، سازمانی و محیطی در نظر گرفته شده است. سپس با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه، نظرات خبرگان کارآفرینی مورد تجزیه و تحلیل آزمون‌های آماری قرار گرفت. بعد از تعدیل مدل اولیه، براساس نظر خبرگان، مدل مذکور در جامعة آماری مورد آزمون (139زن کارآفرین ایرانی) با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون‌ها نشان داد که نقش عوامل فردی در توسعه کسب و کار زنان ایرانی از سایر عوامل موثرتر است. همچنین مهمترین انگیزه‌ها و اهداف زنان در کسب و کار، رضایت شغلی و کسب اعتبار و قدرت در جامعه و مهمترین ویژگی آنان توفیق طلبی و خلاقیت است. نتایج بیانگر آن است که زنان کارآفرین با شبکه اولیه ارتباطی، رابطه قوی دارند و عوامل و شرایط محیطی کشور، شرایط مساعد و سوق دهنده‌ای برای توسعه کسب و کار زنان محسوب نمی شود و زنان ایرانی در توسعه کارآفرینی با موانع محیطی جدی روبرو هستند.

خلاصه ماشینی:

"Global Entrepreneurship Monitor مدل اولیه تحلیل مدل اولیه تحقیق، متشکل از شاخصها و عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی زنان، توسط خبرگان کارآفرینی مورد ارزیابی قرارگرفت، خبرگان کارآفرینی که در این تحقیق نظراتشان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت ویژگیهای ذیل را دارا هستند: میانگین سنی خبرگان 39 سال می باشد و اکثریت سن بالای 30 سال داشتند، 63 درصد مدرک دکتری و 27درصد دارای مدرک فوق لیسانس بودند، میانگین تجربه آموزشی خبرگان در کارآفرینی 5سال و میانگین تجربه تحقیقاتی درکارآفرینی شان 5/3 سال است، 85درصد خبرگان استاد دانشگاه و محقق بودند و میانگین سابقه کاری آنان 13سال است، همچنین 17 درصد از خبرگان زن بودند. جدول 1: عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان عوامل فردی انگیزه ها و اهداف ویژگیهای شخصیتی سرمایه انسانی عوامل شبکه ای شبکه اولیه دوستان نزدیک و مجرب شبکه ثانویه ارتباط با انجمنهای تخصصی زنان ارتباط با انجمنهای تجاری ارتباط با مشاوران تخصصی عوامل محیطی عوامل اجتماعی الگوی نقش تأثیر پذیری از وقایع مهم تضاد نقش عوامل فرهنگی رسمی غیر رسمی عوامل سیاسی سیاستها و خط مشی‌ها قوانین عوامل تکنولوژیک بکار گیری IT در کسب و کار استفاده از تجارت الکترونیک در کسب و کار جدول 2: شاخصهای توسعه کارآفرینی زنان ایجاد ایجادیک یا چندکسب وکار خرید سهام رشد فروش سود رشد در منابع انسانی نوآوری در محصول یا خدمات در روش تولید بازار لازم به ذکر است عوامل سازمانی، اقتصادی، بین المللی از نظر خبرگان کارآفرینی عوامل موثر در توسعه کارآفرینی زنان محسوب نمی‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.