چکیده:
یکی از فرآیندهای روانشناختی مهم که ناتوانی در آن منجربه ناتوانیهای یادگیری تحولی میشود، «ناتوانیهای یادگیری روی فعالیتها و فرآیندهای ادراکی-حرکتی میباشد.از دیدگاه سامانههای پویا، رشد ادراکی و رشد حرکتی بهطور مجزا از یکدیگر رشد نمیکنند بلکه آمیخته هستند و تمامی حرکات ارادی با عنصری از ادراک درگیر است و پیوند مهمی بین فرآیندههای ادراکی و حرکتی وجود دارد.متأسفانه پیچیدگی جامعهی مدرن امروز غالبا از رشد بسیاری از تواناییهای ادراکی-حرکتی ممانعت میکند.در بیست سال اخیر آموزشهای و پژهای برای کودکان دارای اختلالات یادگیری توصیه شده است. کاردرمانی به عنوان یکی از رشتههای توانبخشی، برپایهی اهداف آموزشی مدرسه مانند دست خط، خواندن،نوشتن و اهداف عملکردی مانند دستکاری و سازماندهی مواد،اقدام به درمان ناتوانیهای ویژه یادگیری میکند.از جمله مواردی که کاردرمانیگران به رفع آن میپردازند،اختلالات ادراکی-حرکتی و حسی-حرکتی بهویژه در کودکان سنن مدرسه می- باشد.کاردرمانگران با تکیه بر دو روش درمانی عمدهی رویکرد یکپارچگی حسی و آموزش مهارتهای ادراکی-حرکتی و نیز تلفیقی از روشهای موجود،به درمان کودکان دارای اختلالات یادگیری میپردازند. 2Lکاردرمانگرانی که در زمینهی کودکان دارای اختلالات یادگیری با این دیدگاه کار میکنند،معتقدند که این روشها به عنوان پایههایی برای بهبود عملکردهای عالی مغز مثل خواندن میباشد و کارآیی سطوح انتزاعیتر مغز را افزایش دادهد و از این راه بر کارآیی تحصیلی و آموزشی این کودکان تأثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
"کاردرمانی و مهارتهای ادراکی-حرکتی در اختلالات ویژه یادگیری رقیه محمدی/دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی روانی فاطمه بهنیا/کارشناس ارشد کاردرمانی روانی/عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مژگان فرهبد/کارشناس ارشد کاردرمانی روانی/عضو هیئت علمی پژوهشگاهد مطالعات آموزش و پرورش/پژوهشکدهی کودکان استثنایی.
کاردرمانگران با تکیه بر دو روش درمانی عمدهی رویکرد یکپارچگی حسی و آموزش مهارتهای ادراکی-حرکتی و نیز تلفیقی از روشهای موجود،به درمان کودکان دارای اختلالات یادگیری میپردازند.
کاردرمانگرانی که در زمینهی کودکان دارای اختلالات یادگیری با این دیدگاه کار میکنند،معتقدند که این روشها به عنوان پایههایی برای بهبود عملکردهای عالی مغز مثل خواندن میباشد و کارآیی سطوح انتزاعیتر مغز را افزایش دادهد و از این راه بر کارآیی تحصیلی و آموزشی این کودکان تأثیر میگذارد.
فردی که روی خط پرتاب آزاد قرار دارد دارای شکلهای متعدد درون دادهای حسی است که باید دستهبندی و به صورت عمل ادراکی-حرکتی نهایی پرتاب بسکتبال ارائه شود.
کار درمانگرانی که در زمینهی کودکان دارای ناتوانی یادگیری با این دیدگاه کار میکنند معتقدند که این روشها به عنوان پایههایی برای بهبود عملکردهای عالی مغز مثل خواندن میباشد و کارآیی سطوح انتزاعی تر مغز را افزایش داده و از این راه بر کارآیی تحصیلی و آموزشی این کودکان تأثیر میگذارد(کلارک و همکاران 1991 به نقل از 7).
کار درمانگر با ارزیابی مشکلات ادراکی-حرکتی از طریق ارزیابی عملکرد فرد در مهارتهای حرکتی درشت و ظریف،ادراک بینایی-حرکتی و فعالیتهای روزمرهی زندگی، چگونگی پردازش حسی توسط دستگاه عصبی را مورد بررسی قرار داده و میزان کارآیی و مناسب بودن برون- دادهای حرکتی و نیز تناسب آنها را با سن،مرحلهء رشد و تکامل او مورد توجه قرار میدهد(51)و با توجه به مشکلات موجود و به تناسب،از انواع درمانها و تکنیکهای کاردرمانی بهره میجوید."