Skip to main content
فهرست مقالات

از جیغ بنفش تا موج نو (نگاهی به شعر هوشنگ ایرانی و احمد رضا احمدی، نمایندگان دو جریان شعری معاصر

نویسنده:

(16 صفحه - از 26 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : شعر ، موج نو ، جیغ بنفش ، شعرهای هوشنگ ایرانی ، هنری ، هوشنگ ایرانی ، ایرانی ، نیما ، سیاسی ، شعر موج نو

خلاصه ماشینی:

"او نتوانست،از طریق تقویت‌ توانایی‌های تئوریک خود و سماجت در استمرار بخشی به تبلیغ و تعلیم و تأثیرگذاری برمخاطبان و بالاتر از آن،تلاش برای ایجاد ترکیبی خردپسندانه و متناسب با شرایط اجتماعی از عناصر و امکانات هنربیگانه با بافت و بنیاد فکر و فضا و فرهنگ بومی در عمل،یک جریان جدی و جاذبه‌دار برای جوانان هم سن و سال‌ خود که نیروهای جست‌وجوگر آن سال‌ها را تشکیل می‌دادند به‌ وجود بیاورد تا آنجا که حتی دوستان هم‌مشرب او نیز که مثل همهء مردم ایران چندان عادتی به این‌گونه تندروی‌ها و افراطکاری‌ها نداشتند،جرأت و جسارت چندانی از خود برای حمایت او در عمل‌ نشان ندادند و تنها رؤیایی و سپهری،در نقش هواداران او،بعدها بعضی از تجربیات او را در شعرهای خود به کار گرفتند،از میان‌ دوستان همفکر او،غلامحسین غریب با مجموعه شعر«شکست‌ حماسه»تنها شیوهء شعر سپید یا به قول خودش«شعر منثور»را پسندید و بی‌آن‌که هیچ‌گونه آگاهی یا مطالعه‌ای دربارهء شعر سپید یکی از ویژگی‌های شعری هوشنگ ایرانی ایجاد اختلال صوری‌ در نظام مفهوم‌سازی حاکم برزبان از طریق‌ بعضی اضافه‌های مبتنی برحس‌آمیزی یا بعضی گزاره‌های نامرسوم‌ دستوری است یا آزاد یا منثور اروپایی و ایرانی داشته باشد(لنگرودی،7731،ج‌ 2،ص 03)به تأثیر از معاشرت‌های خود با هوشنگ ایرانی،به‌ سرودن آن پرداخت،بدون آن‌که حتی به این تأثیرپذیری اعترافی‌ داشته باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)