چکیده:
این مقاله با تمرکز بر دیدگاههای جامعهشناسانه و روانشناسانه دلایل پرفروش بودن در بطری بازکن"آناجی"طراحی شده توسط آلساندرو مندینی و ساخت کارخانهی آلسی را به عنوان یک شی دوران پسامدرن،مورد تحلیل قرار داده است. متدولوژی براساس بررسی دلایل جامعهشناسانه مصرف انبوه، بررسی روانشناسانهی گرایش به این شیء خاص و کشف اصول نهفته در طراحی آن است. در نهایت مشخص شد که در اشیاء مورد استفاده برای وسایل شخصی توجه به ویژگیهای روانشناختی همچون تابو،زندهبینی و فرافکنی که از بدویترین و پایدارترین غرایز انسانی هستند و تقویت بروز آنها منجر به افزایش ارتباط میان مصرفکننده و شیء خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
دلایل موفقیت تجاری در بطری بازکن«آناجی» دکتر رضا افهمی* دکتر مجتبی انصاری** چکیده این مقاله با تمرکز بر دیدگاههای جامعهشناسانه و روانشناسانه دلایل پرفروش بودن در بطری بازکن"آناجی"طراحی شده توسط آلساندرو مندینی و ساخت کارخانهی آلسی را به عنوان یک شی دوران پسامدرن،مورد تحلیل قرار داده است.
در نهایت مشخص شد که در اشیاء مورد استفاده برای وسایل شخصی توجه به ویژگیهای روانشناختی همچون تابو،زندهبینی و فرافکنی که از بدویترین و پایدارترین غرایز انسانی هستند و تقویت بروز آنها منجر به افزایش ارتباط میان مصرفکننده و شیء خواهد شد.
مقدمه در بازار مصرف و رقابت یکی از مهمترین مواردی که منجر به فروش یک محصول میگردد،توجه به نیازهای بازار و شناخت نحوهی تاثیرگذاری بر این نیازها و پاسخگویی به آنها است،که در حیطهی طراحی و تولید صنعتی این امر به عنوان موفقیت یک پروژه و نشانگر درک و پذیرش و ایجاد کشش به سوی یک طراحی است.
به طور طبیعی اگر طراحی صنعتی نیز از دیدگاه صرفا هنری مورد بررسی قرار گیرد؛شاید تفاوت چندانی با آنها نداشته باشد ولی مهمترین نقطهی افتراق میان این گونه طراحی و طراحی معماری یا گرافیک مسئلهی پیوند بسیار محکم این مسئله با توده مردم است.
اما طراحی صنعتی که همواره کوشیده است تا به مثابه گونهای خاص از هنر مدرن که وابستگی تام به دوران مدرن دارد از اصول حاکم بر آن پیروی نماید و با رویکردی خردگرایانه به طراحی اشیاء زیبا دست یازد.
36 Gotzsch,josiena,Beautiful and meaningful products,Design plus research web site Hauffe,Thomas,DESIGN,A concise history, Laurence king pub.