چکیده:
این مقاله به بررسی تاریخی سیر ارتباط از طریق تصویر،مفهوم آیکن، تفاوت آن با دیگر نشانههای گرافیکی و ماهیت آن در تمدن تصویری انتهای قرن بیستم و در قالب آیکنهای تصویری موجود در میانجیهای گرافیکی برنامههای کامپیوتری میپردازد.مهمترین بررسی این بخش معطوف کارکرد ادراکی نشانههای گرافیکی گوناگون و تفاوتهای میان آنها و آیکنها در بهرهبرداری از اصول نشانهشناسی،استعاره و...برای تبدیل شدن به جایگزینی برای یک مفهوم کارکردی است. از آنجا که تمرکز اصلی مقاله بر ماهیت آیکنها در برنامههای کامپیوتری است،ضمن شرح اجمالی تاریخچهی ابداع و بهرهبرداری از آیکنها در برنامههای گرافیکی،به بررسی نقش سوزان کاره،شخصیت مهم و بسیار تأثیرگذار این ماهیت طراحی صنعتی نوین،یعنی طراحی نرمافزارهای کامپیوتری و طراحی"گرافیک مواجهه با کاربر"به منظور بهبود ارتباط میان مردم و کامپیوتر میپردازد.امری که از آن به عنوان انسانگرایی پسامدرن در فعل و انفعال کامپیوتر-کاربر یاد میشود. این مقاله درصدد است تا نشان دهد که برخلاف فعل و انفعالهای ادراکی در گرافیک سنتی،پیچیدگی و رویکردهای واقعگرایانه در دنیای "گرافیک مواجهه با کاربر"رویکرد غالب این سالها بوده است.در نهایت، هدف مقاله نشان دادن این نکته است که تغییر و بهبود آیکنها در آینده، نباید درصدد تغییرات کارکردی باشد،بلکه باید تغییر در استعارههای بیانی و ویرایش فرم بصری آنها را مورد توجه قرار داد.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که تمرکز اصلی مقاله بر ماهیت آیکنها در برنامههای کامپیوتری است،ضمن شرح اجمالی تاریخچهی ابداع و بهرهبرداری از آیکنها در برنامههای گرافیکی،به بررسی نقش سوزان کاره،شخصیت مهم و بسیار تأثیرگذار این ماهیت طراحی صنعتی نوین،یعنی طراحی نرمافزارهای کامپیوتری و طراحی"گرافیک مواجهه با کاربر"به منظور بهبود ارتباط میان مردم و کامپیوتر میپردازد.
در نهایت، هدف مقاله نشان دادن این نکته است که تغییر و بهبود آیکنها در آینده، نباید درصدد تغییرات کارکردی باشد،بلکه باید تغییر در استعارههای بیانی و ویرایش فرم بصری آنها را مورد توجه قرار داد.
در مقالهی حاضر هدف آن است تا میان آخرین نمونه این رویکرد ارتباطی،یعنی طراحی آیکنهای کامپیوتری و نمونههای پیشین آن تفاوت قایل شویم و تاریخچهی طراحی و تحول آنها را مورد توجه قرار داده و از این رهگذر به ساختار بصری آنها دست یابیم.
آیکنهای کامپیوتری به آن شکلی که امروزه شناخته میشوند،یعنی یک نشانه گرافیکی کوچک که یک فایل،پرونده،برنامه یا فرآیند اجرایی یک سیستم کامپیوتری را بازنمایی میکند،برای اولین بار در دههی 0791 و در لابراتوارهای مرکز تحقیقاتی شرکت زیراکس در پالو آلتو ظاهر شد آنها بخشی را به نام استعاره"رویه میز"پدید آوردند که سیستم کامپیوتر را همچون یک رویه میز کار مجازی بازنمایی میکرد و میکوشید تا آن را با فعل و انفعالهای طبیعی انسان و نحوهی کار آنها در فضای اداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) و استفاده از برگههای کاغذ،پوشه،سطل آشغال و...
edu:2048/login (7)- Online Etymology Dictionary (8)- Art That Clicks:Icon designer strivers for simplicity,San Francisco Chronicle,1995 from (9)- Saffer,D.
shtml< (61)- ááIRIX Interactive Desktop User Interface Guidelines,'' Chapter 2:Icon,http://wwweic.
edu/mac/primary/interviews/dare -ááIRIX Interactive Desdtop User Interface Guidelines,'' Chapter 2:Icons,http://wwweic.