چکیده:
دنیای فولکلور1دنیای واقعی توده است.تودههایی از مردم که در آن زیستهاند،خندیدهاند،گریستهاند،پیروز شدهاند،شکست خوردهاند و سپس در آن دنیای حیرتآور مرده و به خاک سپرده شدهاند2.هدف از این پژوهش،بررسی ترانهها و اشعار فولکور قالیبافان روستای ابیانه از حومهی کاشان است.در کنار این بررسی به تأثیر مثبت اشعار عامیانه، شعرگونهها،ترانهها و ضرب المثلهای قالیبافی در طراوت و شادابی بافندگان و سرعت بافت میپردازد.ابیانه نمونهی کوچ و مناسبی است که اغلب ویژگیهای قالیبافان کاشانی در آن دیده میشود
خلاصه ماشینی:
دستانش هنگامی که به سرعت از میان تارها عبور میکند،صدای دفتین هنگامی که بر چله فرود میآید و صدای چاقو که خامهها را میبرد،آن دم که این صدای مداوم و ریتمیک با طرح و نقش هیجانانگیز فرش درآمیخته میشود قالیباف در هنگام گرهزدن بیشتر میخواند و در هنگام پود کشیدن آرامتر شده و چون زمان (*)کارشناس ارشد پژوهش هنر شانه کشیدن میرسد خاموش میشود،خود نمودی از دلتنگیها و آمال بافنده است که با صدای خستهاش قطعه آوازی میسازد ناخودآگاه برای موسیقی زندگی پر رمز و راز خویش.
اهداف تحقیق هدف از این پژوهش علاوه بر بررسی تأثیر ترانهها و شعرگونهها بر قالیبافان و تأثیر آنها در شادابی و طراوت و همچنین کیفیت و کمیت و سرعت بافت،حفظ و ثبت اشعاری است که گاه به صورت دوبیتی توسط خود بافندگان سروده میشود.
برایناساس سعی شده در کنار بررسی انواع مختلف ترانهها و اشعار مورد استفاده بافندگان در حین بافت،کمیت و کیفیت اثرگذاری آنها بر بازده کار نیز مورد توجه قرار گیرد.
ترانهها،شعرگونهها و ضرب المثلها با توجه به اهداف این تحقیق سعی شده است ترانهها،اشعار و شعر گونههای بافندگان در دستهبندیهایی ارائه گردد که بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.
اشاره به این نکته دارد که بافنده دائم کناردار و مشغول بافتن فرش است.
در این نوع ترانهها چند نفر در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و یک نفر که اوستا نامیده میشود،گاه پرسشکننده و گاه پاسخدهنده است و دیگران که شاگرد هستند نیز همین وظیفه را دارنداحمدپناهی،ترانه و ترانه سرایی در ایران،تهران:انتشارات سروش،1362،صص 1 و 2.