چکیده:
در این گفتار ابتدا به طور مختصر بقعهی پیربکران معرفی و سپس توضیحاتی در مورد تزیینات آجری داده شده که به پنج بخش تقسیم و در مورد هربخش توضیحاتی ارائه گردیده است.سپس هفت تکنیک مختلف کاشیکاری مورد بررسی قرار گرفته که در این بین به معرفی اولین نمونههای کاشی زیر لعابی پرداخته میشود.
از دیگر تزیینات معرفیشده تزیینات سنگی است مانند:کتیبههای حجاریشده،حجمهای سنگی تراشیافته و نقوش تزیینی حجاری شده،با توجه به این نکته که شالودهی اصلی بنا تا ابتدای طبقهی سوم به طور عمده از لاشه سنگ غوطهور در ملات بوده و ازاینرو آن را با سایر بناهای همدورهی خود متمایز ساخته است.
خلاصه ماشینی:
از دیگر تزیینات معرفیشده تزیینات سنگی است مانند:کتیبههای حجاریشده،حجمهای سنگی تراشیافته و نقوش تزیینی حجاری شده،با توجه به این نکته که شالودهی اصلی بنا تا ابتدای طبقهی سوم به طور عمده از لاشه سنگ غوطهور در ملات بوده و ازاینرو آن را با سایر بناهای همدورهی خود متمایز ساخته است.
تزیینات مورد استفاده در این بنا متنوع بوده و تقریبا شامل تمامی سطوح داخلی بنا و همچنین بخش عظیمی از سطح خارجی بنا میشود که با تکنیکهای مختلف و زیبایی خاصی اجرا شده است.
1-1-استفاده از آجر در کاربندیها و مقرنسها: آجر به عنوان مصالح اصلی ساخت مقرنس و تشکیل کاربندی در سردر ورودی رواق به کار گرفته شده و در این مورد گچ در کنار آجر، بخشهای قالبی را به خود اختصاص داده است(تصویر 1).
(تصویر 9) 2-5-کاشی با نقوش برجسته و کاشیکاری مشبک و مجوف:کاشیهای مشبک با سطح برجسته در دو شکل هشت و چهار لنگه و خشتی مربعشکل،به عنوان عناصر تزیینی دیوارههای مشبک و نورگیر مورد استفاده قرار گرفتهاند.
شالودهی اصلی بنا تا ابتدای طبقهی سوم به طور عمده از لاشه سنگ غوطهور در ملات بوده و ازاینرو آن را با سایر بناهای همدوره متمایز ساخته است،اما تزیینات سنگی و سنگهای پرداختشده در بقعه کم و صرفا محدود به سنگهای قبر داخل اتاق مقبره میگردد.
3-1-کتیبههای حجاریشده:سنگ قبر دارای چهار کتیبهی مشخص به خط ثلث است که همگی دارای نقطه بوده و از این حیث خود را از سایر کتیبههای بنا جدا میسازند،درعین حال اندک نقوش تزیینی پراکندهی به کار رفته بر سطح آن قابل تأمل است.