خلاصه ماشینی:
"دکتر فراستخواه در پایان عواملی را که باعث شتاب و عمق بخشیدن به این روند میشود را برشمرد و خاطر نشان کرد:آموزش عمومی علوم و گسترش سواد علمی در جامعه(سواد علمی به معنای درک عمومی فرآیند های علمی،مفاهیم و آگاهی عمومی به رهیافتها و مسائل و موضوعات و منابع علمی و توانایی مرور مطالب علمی در کتب،مطبوعات،سایتها و استفاده از علم است)،بالا بردن کیفیت پایاننامهها و دانش هیئت علمی از طریق تعامل و گفتگو،کم کردن تعداد دانشجویان و هرچه بیشتر کردن استقلال دانشگاهها،اختیارات گروههای دانشگاهی و حمایت از نشریات و انجمنهای علمی،منجر به افزایش وجه مصرفی علم میشود.
در یک ساختار دموکراتیک،مدرن و توسعه یافته که دانشگاه در آن دارای آزادی نهادی است و پیوند ارگانیک بین نظام علم و تحولات تاریخی،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه وجود دارد،قواعد بازی در زندگی دانشگاهی روشنتر است که این امر باعث میشود هم افراد به منافع خود دست یابند و ه تولید علم،تربیت نیروی متخصص و جامعهپذیری افراد در دانشگاه صورت بپذیرد.
آخرین سخنران این نشست،دکتر قانعیراد با توضیح اینکه مطالبی که ارائه میشود با مطالب گفته شده توسطه دکتر فراستخواه و دکتر فاضلی متفاوت است،به تفاوتهای رویکردهای جامعهشناسی علم و مطالعات فرهنگی علم پرداخت و افزود:جامعهشناسی علم به نهاد علم میپردازد و هنجارهایی را که بر جامعهی علمی حاکم است بررسی میکند و سازمان و نظام پاداشدهی علم را مطرح میکند.
این متخصص حوزهی جامعهشناسی خاطرنشان کرد:در مطالعات علم و تکنولوژی مباحث محتوای علم، واقعیتهای علمی،حقیقت و دانش مطرح است و علم نیز به عنوان یک بر ساخت اجتماعی در نظر گرفته میشود."