Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر آثار و آراء ریموند ویلیامز

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ویلیامز ، فرهنگ ، ارتباطات ، تلویزیون ، آموزش ، تکنولوژی ، طبقه‌ی کارگر ، جامعه ، سنت ، فرهنگ توده

خلاصه ماشینی:

"ویلیامز در دفاع از جامعه‌ی برابری خواه،که مبنای فرهنگ مشترک‌ است،متوجه اشتباهی است که اکنون در معنای کلمه‌ی«برابری» می‌کنند و تأکید می‌کند که آرزوی او این نیست که مردم را از همه‌ لحاظ مساوی کنند،برعکس نابرابری از بسیاری جهات هم ناگزیر و هم مطلوب است؛تنها برابری که می‌خواهد در راه آن مبارزه می‌کند، (تصویرتصویر) برابری در وجود است؛زیرا نقطه‌ی مخالف آن نابرابری در وجود است‌ که در عمل به نفی انسآن‌ها و بی‌هویتی و خفت آنان می‌انجامد. (منتقدان فرهنگ،1979،188) اما منظور ویلیامز از نابرابری دقیقا چیست؟تقریر او از این است، با اشاره‌هایی منفی همراه است:متفاوت استثمار،نابود کردن نیروی‌ انسان،بی‌هویت کردن،رفتارهایی که مردم را از هم جدا می‌کند و نظایر این‌ها،بخشی از چیزهایی است که نباید در جامعه‌ی مساوات‌طلب وجود داشته باشد. ویلیامز با کمک این تفکرات در تحلیل ستوه مختلف فرهنگ یعنی‌ فرهنگ زیست‌شده و فرهنگ برگزیده به روشی مؤثرتر دست یافت‌ و از تلاش برای آشتی دادن معانی مختلف فرهنگ که منظور اصلی‌ او از فرهنگ مشترک بود،به فرهنگ در ارتباط با ساختار جامعه رو می‌آورد؛و این کار از نگرش ایده‌آلیستی خود به مفهوم فرهنگ در کتاب«فرهنگ و جامعه»فراتر رفت و به اهمیت توجه به روابط افکار و ساختارهای اجتماعی پی برد. ویلیامز بر آن است که آموزش به دلیل این‌که امکان اشاعه‌ی‌ فرهنگ مشترک را فراهم می‌آورد در گذار از جامعه‌ی طبقاتی نقش‌ اساسی دارد و در بحث از تقابل شهر و روستا،سطوح مختلف فراوانی را در جامعه نشان می‌دهد. ویلیامز در این مورد(آموزش)توصیه‌های مهم دارد: 1-برای رسیدن به فرهنگ مشترک باید کمتر بر(سخنرانی‌های‌ مدرسه‌ای)تأکید کنیم و باید یاد بگیریم که بدون مفروض گرفتن صدق‌ گفته‌ها به خود و دیگران گوش دهیم."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.