چکیده:
چه بسیارند صنایع کهنی که در طول حیات خویش،ترنم خاطرات قومی را در الحان فرح بخش به جان اخلاف ارزانی داشته و انیک در هیبتی سالخورده،به احتضار نشستهاند.بدون تردید گسستن از خاطرات قومی و اغماض هنرپروریها و هنر نمائیهای کهن یک قوم در حکم تعلیق بر ورطه نیستی است.
هنر-صنعت نمدمالی از کهنترین میراث صنایع دستی ایران خاصه استان چارمحال و بختیاری میباشد که قدیمیترین نشانههای هنرورزی و صناعتگری کهن اقوام ایرانی را میتوان در آن پیجوئی کرد. پالودهترین،و درعینحال پویاترین نگارهها و نقوش دستبافتهها اقوام ایرانی بهخصوص ساکنین زاگرس میانی در این جنگهای منقوش قابل ردیابی است.
پژوهش اخیر به شیوهی توصیفی-تحلیلی و روش عمدتا میدانی سعی بر آن دارد از سویی به جهت حفظ و احیاء این دستمایهی هنری کهنسال،شیوهی برساختن و نیز زیباییهای تصویری نمد و ذوق هنرمندان نمدمال استان چهارمحال و بختیاری را به بوتهی نقدوبررسی بکشاند و از سویی دیگر با شناساندن ظرفیتها و قابلیتهای این هنر-صنعت ایرانی راههای احیاء و بازتولید آن در زندگی و حیات امروزی را مهیا کرده و به جهت ممانعت از انقراض آن«کارکردی»جدید برای آن پیشنهاد کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش اخیر به شیوهی توصیفی-تحلیلی و روش عمدتا میدانی سعی بر آن دارد از سویی به جهت حفظ و احیاء این دستمایهی هنری کهنسال،شیوهی برساختن و نیز زیباییهای تصویری نمد و ذوق هنرمندان نمدمال استان چهارمحال و بختیاری را به بوتهی نقدوبررسی بکشاند و از سویی دیگر با شناساندن ظرفیتها و قابلیتهای این هنر-صنعت ایرانی راههای احیاء و بازتولید آن در زندگی و حیات امروزی را مهیا کرده و به جهت ممانعت از انقراض آن«کارکردی»جدید برای آن پیشنهاد کند.
هنرنمائی نمدمالان بروجنی بر بستر نمد از حیث نقشورنگ بیشتر محدود به نقوش اقتباسی از نقشمایههای فرش و عمدتا گلیمهای قشقانی و فارس بوده که توسط عشایر قشقائی که در حوضهی جنوب غربی و غرب استان و خود شهر بروجن پیشتر دامداری و کشاورزی میکردهاند و اینک در شهرهای فرادنبه و بیشتر گندمان و قراء دیگر ساکن(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر شماره(7):نمد بروجن،پشمهای رنگشده،پس از گستراندن لایه آخر:عکس از راضیه شیرانی.
این خصیصهها که از آن جمله استفاده از رنگهای به نسبت پختهتر و رنگبندی محدودتر و البته بعضا پرپیرایهتر به نسبت بروجن میباشد،بر همان سیاق اقتباسی نمد بروجن از ویژگیهای تصویری قشقائی؛رنگمایهها و نقوش نمد شهرکرد نیز به لحاظ مجاورت با مناطق بختیاری و بازار فروش محصولات فاخر دستبافتههای بختیاری از فرهنگ تصویری این دستبافتهها بسیار متاثر میباشد،اینانگیزه در نمدمال شهرکرد شاید از آن رو که احساسات(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر شماره(9): گلیم قشقائی،شهر گندمان،بافنده شهربانو هوشمند؛عکس از آرشیو نگارنده.
اعجاب این نوع تصویرگری در متن نمد به لحاظ بهرهمندی از تکنیک جدید و البته پیوند رویکردی نو در عرضه فرم و رنگ در متنی سنتی که خود محصول دست بوده و به قاعده سنتی همانند بستر(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر شماره(19):تابلو نمد،از آثار میر مولا ثریا:عکس از سایت اطلاعرسانی فرش ایران .