چکیده:
در عصر جهانی شدن اقتصاد و توسعه اطلاعات و فناوری،تجارت خارجی و جریانهای تجاری میان کشورها به شکل بیسابقهای افزایش یافته است.در این میان سهم تجارت الکترونیک1،پیدرپی در حال افزش بوده و با افزایش تعداد کاربران اینترنتی و توسعه و گسترش ساختارهای سختافزاری و نرمافزاری،نرخهای رشد بالایی را در سالهای آتی تجربه خواهد کرد.در این میان،تجارت الکترونیک با کوتاه شدن زمان و مکان و از میان رفتن فاصلههای فیزیکی و جغرافیایی،سهم تجارت بدون مرز را افزایش داده و تعداد کشورهای بیشتری را در زمره استفادهکنندگان از تجارت بدون مرز قرار میدهد.در این پژوهش،تأثیر تجارت الکترونیک برجریانهای تجاری دو جانبه برخی از کشورهای عضو WTO از طریق مدل جاذبه استاندارد2را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم.در این راستا،از روش برآورد دادههای تابلویی3استفاده کرده،همچنین،دوره زمانی پژوهش سالهای 2000 تا 2005 مربوط میشود،دادههای استفاده شده را از منابع آماری بین المللی نظیر بانک جهانی4استخراج کردهایم.نتایج این پژوهش نشان میدهد که افزایش یک درصدی در تجارت الکترونیک(تعداد کاربران اینترنتی)، جریانهای تجاری دو جانبه کشورهای عضو WTO را بهطور متوسط بهمیزان 5 درصد افزایش میدهد.افزون بر این،با حضور تجارت الکترونیک،متغیر فاصله فیزیکی تأثیرات کمتری بر کاهش جریانهای تجاری دو جانبه خواهد داشت.بهبیان دیگر،بود تجارت الکترونیک و کاربران اینترنتی تأثیر متغیر فاصله کمرنگ میشود
In the era of economic globalization and enhancement of information
technology, trade flows have increased dramatically among countries. In the
meanwhile, the contribution of e-commerce to this global phenomenon has been
continuously increasing so that e-commerce will be faced with a much higher
rate of growth in the future through the worldwide Internet users and mass
production of software and hardware devices. This should remove time and
geographical distances and make border-less trade between all countries around
the world. This paper uses a generalized gravity model to examine the effect of
e-commerce on the bilateral trade flows between the selected WTO member
countries. The model is estimated by the panel data model over 2000-2005
where the required data are obtained from international sources such as the IMF
and World Bank reports.Overall, the results obtained indicate that as a result of
one percent increase in e-commerge variable, the bilateral trade flows between
the countries will rise by about 5 percent. This implies the more effective
presence of e-commerce in the rade relations, and the less effect of physical
distance on these relations. More specifically, distance variable losses its role in
international trade
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران/سال نهم/شماره 33/زمستان 1386/صفحات 165-183تأثیر کاربران اینترنتی برجریانهای تجاری سازمان تجارت جهانی دکتر حسین کریمی هسنیجه* دکتر سید کمیل طیبی** تاریخ ارسال:20/9/1386 تاریخ پذیرش:21/12/1386چکیده در عصر جهانی شدن اقتصاد و توسعه اطلاعات و فناوری،تجارت خارجی و جریانهای تجاری میان کشورها به شکل بیسابقهای افزایش یافته است.
در این راستا مدل جاذبه استاندارد در دوره زمانی 2000 تا 2005 به روش دادههای تابلویی را برآورد میکنیم تا ضمن برآورد میزان تأثیر تجارت الکترونیک برجریانهای تجاری WTO ،فشردگی زمان و مکان و کوتاه شدن فاصله فیزیکی در اقتصاد جهانی شده امروز نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
به بیان دیگر،رشد و گسترش کاربران اینترنتی به اضافه توسعه شبکههای رایانهای باعث افزایش حجم تجارت بین الملل شده بهطوریکه چشمپوشی از این تأخیر میتواند سهم گستردهای از تجارت خارجی کشورها را باکاهش مواجه کرده و آنها را در رقابت با کشورهای دیگر جهان در اقتصاد جهانی شده امروز،دچار وقفه و نقصان نماید.
مدل جاذبه تعمیمیافته مدل استفاده شده در این پژوهش،مدل جاذبه تعمیم یافته3است که برای تحلیل رابطه تجارت الکترونیک و جریانهای تجاری دو جانبه کشورهای عضو WTO به روش دادههای تابلویی مورد برآورد قرار میگیرد تا اثرات ثابت و انفرادی مربوط به کشورهای شریک تجاری نیز مورد توجه قرار گیرد و اریب ناهمگنی از میان برود.
در این راستا،در این پژوهش با استفاده از مدل جاذبه استاندارد همراه با متغیر جایگزین تعداد کاربران اینترنتی به نمایندگی تجارت الکترونیک و روش برآورد دادههای تابلویی در دوره زمانی 2000 تا 2005،تأثیر تجارت الکترونیک را برجریانهای تجاری کشورهای عضو WTO ،بهعنوان سطح تجارت جهانی در فرآیند جهانی شدن اقتصاد را مورد بررسی قرار داده که نتایج قابل توجهی را نیز به دست آوردهایم."