چکیده:
مدیریت استراتژیک زنجیرههای تامین در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. رویکرد پیکربندی زنجیره تامین برای مدیریت استراتژیک جریان مواد و اطلاعات زنجیره تامین مطرح میباشد.اکثر پیکربندیهای ارائه شده تا به حال در بخش جهتگیری استراتژیک مبتنی بر عوامل محیطی و رویکرد کلاسیک ساختار-رفتار-عملکرد میباشد.بررسی پیکربندیهای زنجیره تامین از نظر منابع و توانمندیهای استراتژیک زنجیرههای تامین میتواند مکمل مناسبی برای رویکردهای قبلی باشد.در این مقاله با استفاده از یک روش تحقیق کیفی و نظرخواهی از خبرگان صنعت خودرو تلاش شده است که پیکربندی زنجیرههای تامین برمبنای توانمندیهای زنجیره تامین پیشنهاد شود.در این تحقیق از نظر خبرگان صنعت خودرو در پنج زنجیره تامین مربوط به شرکت دایملر،شرکت فیات،شرکت ایران خودرو،شرکت سایپا و مرکز بهمن موتور استفاده شده است.در نتیجه سه نوع زنجیره تامین برمبنای توانمندیهای زنجیره تامین و عوامل محیطی مشخص گردید:زنجیرههای تامین بدون اتلاف،زنجیرههای تامین مشتری محور و زنجیرههای تامین نوآور.
In recent years, there has been a great concern about strategic
supply chain management. The supply chain configuration approach is related to strategic management of material and information flows. Most of suggested configurations in the part of strategic direction are based on environmental factors and structure-conduct-performance approach. Exploring supply chain configuration with emphasis on supply chain resources and capabilities could be appropriate complement for past configurations. In this paper, with using a qualitative research method and automotive industry experts views attempt to suggest a new configuration for classifying supply chains based on supply chain resources and capabilities. In this research, we use experts' views in three Iranian automotive companies. We then specify three types of supply chains based on supply chain capabilities and environmental factors: Lean supply chains, customer-focused supply chains and innovative supply chains.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله با استفاده از یک روش تحقیق کیفی و نظرخواهی از خبرگان صنعت خودرو تلاش شده است که پیکربندی زنجیرههای تامین برمبنای توانمندیهای زنجیره تامین پیشنهاد شود.
این تحقیق به دنبال این است که پیکربندیای برای طبقهبندی زنجیرههای تامین با استفاده از رویکرد انتخاب استراتژیک مایلز و اسنو(1978)و فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین در صنعت خودرو ارائه دهد.
چهارچوبهای موجود برای دستهبندی فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین (به تصویر صفحه مراجعه شود) از بین پنج چهارچوب ارائه شده،فقط دو چهارچوب GSCF و SCOR با جزییات کامل فرآیندها را شرح داده و در محیط کسبوکار توسط شرکتها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.
شش فرآیند زیر به عنوان فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است: مدیریت ارتباط و خدمت به مشتری:فرآیند کسبوکاری که نگاه به مشتری داشته و ساختاری را برای ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان توسعه میدهد.
با توجه به مساله این تحقیق که ارائه یک پیکربندی برای زنجیرههای تامین براساس رویکرد منبع محور میباشد،میزان اهمیت هریک از فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین در استراتژیهای مختلف از طریق روش وزندهی مشخص گردید.
براساس نتایج این تحقیق چند قضیه میتواند مطرح شود که در تحقیقات بعدی به عنوان فرضیه میتواند مورد آزمون قرار گیرد: قضیه اول:زنجیرههای تامینی که به تبع استراتژی کسبوکار از استراتژی پیشگام استفاده میکنند یا زنجیرههای تامین نوآور،بیشتر منابع و توانمندیهای خود را بر روی فرآیند توسعه و تجاریسازی محصول متمرکز میکنند.