چکیده:
ارزیابی راهبردی عملکرد سازمان در محیط صنعت همواره یکی از اولین و اساسیترین پیشنیازها تدوین برنامههای بهبود برای سازمانها میباشد و از اهمیت بالایی برخوردار است،تا آنجا که یکی از امور جاری سازمانها شناسایی نقاط قوت و ضعف خود میباشد.این امر در اقتصاد دانش محور و محیط پرتلاطم امروزی در مورد دانشگاهها که مراکز آموزش و تولید دانش و نیروی کار دانشی هستند،از اهمیت مضاعفی برخوردار است.تا به امروز در صنایع مختلف از مدلهای متفاوتی جهت ارزیابی عملکرد راهبردی،استفاده شده است که هریک با رویکردی متفاوت به تحلیل ابعاد سازمان پرداختهاند.یکی از مدلهای راهبردی کارا در این زمینه،مدل کارت امتیازی متوازن میباشد که به بررسی متعادل تمامی جنبههای سازمان می- پردازد،لذا در این تحقیق با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتیازی توازن در ارزیابی عملکرد راهبردی،از ترکیب آن با تکنیک تاپسیس جهت ارزیابی و رتبهبندی تعدادی از دانشکدههای مدیریت برتر استان تهران استفاده شده است.به بیان دیگر در این مقاله با استفاده از مدل جبرانی تاپسیس به جمعبندی نتایج ارزیابی حاصل از منظر مدل BSC پرداخته شده است.نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند بهطور کاربردی برای برنامهریزی بهبود دانشکدههای مدیریت مورد بررسی و سایر دانشکدههای مدیریت ایران بکار گرفته شده و در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی موثر است،بلکه ترکیبی مناسب از این دو تکنیک را برای جمعبندی نتایج حاصل از ارزیابی مناظر مختلف مدل BSC ارائه نموده است.
Strategic performance evaluation of an organization within the industry environment is one of the basic and most important prerequisites of organizational improvement plans. In today's knowledge-based economy and dynamic environment, it is essential for universities as the centers of education, knowledge creation and knowledge worker evolvement. Till now, variant models with different approaches are deployed to evaluate aspects of the organizations, within various industries. Balanced Scorecard is one of the powerful models for performance evaluation, which analyzes all aspects of the organization evenly. In this paper with the consideration of BSC strength in performance evaluation, it.is used in combination with the TOPSIS technique to evaluate and ranking of the best's Iranian Business Schools. The results could be used in developing plans for these schools as well as other Iranian Management and Business Schools beside it's coefficient in adapting BSC to higher education and suitable combination of BSC with TOPSIS as a model of performance evaluation.
خلاصه ماشینی:
یکی از مدلهای راهبردی کارا در این زمینه،مدل کارت امتیازی متوازن میباشد که به بررسی متعادل تمامی جنبههای سازمان می- پردازد،لذا در این تحقیق با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتیازی توازن در ارزیابی عملکرد راهبردی،از ترکیب آن با تکنیک تاپسیس جهت ارزیابی و رتبهبندی تعدادی از دانشکدههای مدیریت برتر استان تهران استفاده شده است.
نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند بهطور کاربردی برای برنامهریزی بهبود دانشکدههای مدیریت مورد بررسی و سایر دانشکدههای مدیریت ایران بکار گرفته شده و در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی موثر است،بلکه ترکیبی مناسب از این دو تکنیک را برای جمعبندی نتایج حاصل از ارزیابی مناظر مختلف مدل BSC ارائه نموده است.
لذا این مقاله یک مدل متعادل ارزیابی دانشگاهی و موسسات آموزشی را ارائه نموده که در آن سنجههای ارزیابی دانشگاهی در چهار منظر مدل BSC توزیع شدهاند و تکنیک تاپسیس جهت جمعبندی نتایج و ارزیابی مناظر BSC بکار گرفته شده است.
در راستای هدف تحقیق،در ادامه ابتدا به بررسی ادبیات موضوع در قالب مدل کارت امتیازی متوازن و مناظر آن،کاربرد BSC در بخش دانشگاهی و تکنیک تاپسیس پرداخته شده و سپس روش تحقیق و تکنیک نرمالسازی دادهها شرح داده شده و در نهایت به بررسی نتایج حاصل و یافتههای تحقیق پرداخته شده است.
متغیرهای مورد بررسی در مناظر BSC (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه مشاهده میشود در این مدل برای سنجش چهار منظر مدل BSC به توسعه سازهها و متغیرها در هر منظر پرداخته شده است.
نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه اشاره شد در این تحقیق دانشکدههای مورد بررسی با استفاده از تکنیک تاپسیس براساس مناظر مدل BSC رتبهبندی شدند.