چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای و میزان رضایت از الگوی جستجوی کلیدواژهای بدون دریافت کمک و الگوی جستجوی کلیدواژهای با دریافت کمک در موتور کاوش گوگل3از دیدگاه کاربران پرداخته است.روش انجام این پژوهش طرح یک گروهی پیشآزمون پس آزمون بود.ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه پژوهشگر ساخته،یکی حاوی سؤالهای بسته پیرامون مشخصات فردی و وضعیت استفاده از رایانه و ابزارهای کاوش و دو مورد دیگر برگههایی فرایندمدار پیرامون پرسشهای جستجو،نحوه جستجو و جداول ارزیابی در هر مرحله بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز تشکیل دادند.حجم نمونه با توجه به نوع پژوهش 30 نفر تعیین گردید که از روش نمونهگیری تصادفی و غیر تصادفی برای افرادی که همکاری نکردند استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که حدود 70%پیشنهادهای خدمت"گوگل ساجست بتا"به عنوان ارائهدهنده یک الگوی کلیدواژهای با دریافت کمک از ربط متوسط به بالا برخوردار بود.همچننی بین الگوی جستجوی کلیدواژهای بدون دریافت کمک و الگوی جستجوی کلیدواژهای با دریافت کمک از لحاظ میزان دقت برمبنای ربط کاربرمدار اختلاف معناداری وجود نداشت،اما الگوی دوم منجر به افزایش معنادار دقت برمبنای ربط نظاممدار و میزان دقت کلی گردیده است.در نهایت الگوی دوم موجب افزایش معنادار میزان رضایت از سهولت استفاده و عملکرد کلی نظام در دستیابی به منابع موردنظر گردید.ولی این اختلاف بین میزان رضایت از زمان صرف شده در فرایند جستجو و ارزش کلی بازیافت جستجو معنادار نبود.ولی رضایت کلی کاربران در روش دوم بهطور معناداری افزایش یافت.
خلاصه ماشینی:
بهطور کلی نکتههای برجستهای که از بررسی پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور حاصل میشود شامل رشد موازی پژوهشها و تحول قابلیتهای رابط کاربر و الگوهای جستجو،در نظر داشتن بهینهسازی بازیابی اطلاعات و کاربرمدار کردن و واقعگرایانه کردن هرچه بیشتر نظامها به عنوان هدف و انگیزه اصلی،رشد و توسعه رهیافتهای مبتنی بر کمکهای خودکار و به ویژه سازوکارهای اصلاح پرسش مبتنی بر ادعای افزایش عملکرد جستجو توسط این خدمات در سالهای اخیر میباشد.
آیا بین میزان رضایت کاربر از لحاظ معیارهای سهولت استفاده،زمان صرف شده در فرایند جستجو،ارزشیافتههای جستجو،عملکرد کلی الگو در کمک به کاربر برای دستیابی به یافتههای مطلوب و در نهایت رضایت کلی کاربر در الگوی جستجوی کلیدواژهای بدون دریافت کمک در گوگل و الگوی جستجوی کلیدواژهای با دریافت کمک در گوگل ساجست بتا اختلاف معناداری وجود دارد؟ همانطور که یافتههای جدول 3 نشان میدهد،میانگین رضایتمندی از سهولت استفاده با توجه به 05/0 P> به صورت معناداری در روش دوم بالاتر از روش نخست بود.
نتیجه آزمون تی در این زمینه نشان داد که در روش دوم افزایش رضایتمندی تنها در مورد سهولت استفاده از روش و عملکرد کلی روش به منظور کمک به کاربر در دستیابی به یافتهها معنادار است.