چکیده:
مقاله حاضر گزارشی از یک طرح پژوهشی پیرامون تدوین برنامه راهبردی برای گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد میباشد.هدف پژوهش،شناسایی عاملها و عنصرهای مطرح و نیز مدل مناسب در تدوین برنامه راهبردی است.براساس فرایند برنامهریزی راهبردی،به مطالعه محیط بیرونی به روش کتابخانهای و مطالعه درونی به روش پیمایشی پرداخته شد.به این منظور وضعیت گروه و امکاناتی که در اختیار دارد از دیدگاه سه گروه دانشجویان شاغل به تحصیل،دانشآموختگان کارشناسی ارشد و دکترا و نیز اعضاء هیأت علمی گروه و مسؤولان دانشکده از طریق پرسشنامه،مصاحبه و سیاهه وارسی مورد سنجش قرار گرفت.اطلاعات به دست آمده از هر دو مطالعه،براساس تحلیل SWOT مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت و توانمندیها،ضعفها،تهدیدها و فرصتها شناسایی شد.تحلیل این عنصرها امکان طراحی هدفهای راهبردی و برنامه پیشنهادی را به وجود آورد.
خلاصه ماشینی:
به این منظور وضعیت گروه و امکاناتی که در اختیار دارد از دیدگاه سه گروه دانشجویان شاغل به تحصیل،دانشآموختگان کارشناسی ارشد و دکترا و نیز اعضاء هیأت علمی گروه و مسؤولان دانشکده از طریق پرسشنامه،مصاحبه و سیاهه وارسی مورد سنجش قرار گرفت.
گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد،با هدف افزودن بر کیفیت برنامههای آموزشی و پژوهشی و فراهمآوردن امکانات لازم در جهت بالا بردن دانش و مهارت دانشجویان و دانشآموختگان،از پیشینهای به نسبت طولانی برخوردار است و هماکنون دانشجویان این گروه در سه مقطع(کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا)مشغول به تحصیل میباشند.
بر این اساس،پژوهش حاضر به دنبال شناسایی این امر است که چه برنامه راهبردی میتوان برای گروه کتابداری و اطلاعرسانی تدوین کرد و این برنامه بر چه محورهایی باید متمرکز باشد؟ به منظور پاسخ به این سؤال اساسی،ابتدا به توضیح در مورد برنامه راهبردی بهطور کلی پرداخته میشود.
با توجه به کم بودن تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین دانشآموختگان کتابداری و اطلاعرسانی و نیز لزوم در نظر گرفتن نظرات تمامی اعضای گروه و نیز مسؤولان دانشکده(شامل رئیس دانشکده و معاونان آموزشی،پژوهشی و اداری و مالی)،در پژوهش از این پنج گروه نمونهگیری به عمل نیامد.
برای آینده گروه کتابداری و اطلاعرسانی چه برنامهای را میتوان طراحی کرد؟ براساس فرایند برنامهریزی راهبردی نشان داده شده در نمودار 1 مرحلههای انجام مطالعه به شرح زیر میباشد: 1.
اطلاعات جمعیتشناختی اعضای هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد (تصویرتصویر) با توجه به گستردگی مطالعههای انجام شده،به منظور در نظر گرفتن یک روال منطقی برای ارائه یافتههای مطالعه درونی،اطلاعات به دست آمده براساس 4 مفهوم مورد توجه در این پژوهش،یعنی آموزش،پژوهش،خدمترسانی و تعاملپذیری،ارائه میشود.