چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،بررسی تاثیر ادراک دانشآموزان از بافت خانوادگی بر خودگردانی،عادتهای مطالعه،اطمینان به خود و ادراک از درس بود.بدین منظور تعداد 341 دانشآموز(188 دختر و 153 پسر)پایهء اول دبیرستان از شهر شیراز،به شیوهء خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهء اقتباس شده از"استریج"(1998)را تکمیل کردند.یافتهها نشان داد که بین بافتهای خانوادگی قاطع و صمیمی با متغیرهای خودگردانی،عادتهای مطالعه،ادراک مثبت از درس،و اطمینان به خود،رابطهء مثبت و معنیداری وجود دارد.بین بافتهای خانوادگی استبدادی،انتقادگر و دلنگران،با نگرش منفی نسبت به درس رابطهء معنیداری مشاهده شد.تحلیل رگرسیون مرحلهای را نشان داد که ادراک از بافت خانوادگی پیشبینیکنندهء متغیرهای مورد مطالعه است.برای مثال، بافت خانوادگی صمیمی،پیشبینیکنندهء معنیداری از مهارتهای خودگردانی،عادتهای مطالعه،ادراک از درس،و اطمینان به خود است و بافتهای خانوادگی انتقادگر و دلنگران نیز ادراک از مشکل بودن درس را پیشبینی میکنند.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال، بافت خانوادگی صمیمی،پیشبینیکنندهء معنیداری از مهارتهای خودگردانی،عادتهای مطالعه،ادراک از درس،و اطمینان به خود است و بافتهای خانوادگی انتقادگر و دلنگران نیز ادراک از مشکل بودن درس را پیشبینی میکنند.
نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی خودگردانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که از جدول شمارهء 4 برمیآید در مرحله اول تحلیل رگرسیون 15% واریانس خودگردانی توسط بافت خانوادگی صمیمی تبیین میگردد و در مرحلهء دوم که بافت خانوادگی قاطع وارد معادله میشود 17%واریانس متغیر وابسته تیین میشود.
نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی عادات مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول شمارهء 5،در مرحله اول تحلیل رگرسیون 3%واریانس عادات مطالعه توسط بافت خانوادگی صمیمی تبیین میگردد و در مرحلهء دوم که بافت خانوادگی مستبد وارد معادله میشود 4%واریانس متغیر وابسته تبیین میشود.
در زمینهء پیشبینی اعتماد عمومی به خود از روی بافتهای خانوادگی نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که خانوادهء صمیمی و دلنگران دارای نقش پیشبینیکنندگی است.
نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای برای پیشبینی اعتماد عمومی به خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول شمارهء 6 در مرحله اول تحلیل رگرسیون 8%واریانس اعتماد عمومی به خود توسط بافت خانوادگی صمیمی تبیین میگردد و در مرحلهء دوم با اضافه شدن بافت خانوادگی دلنگران حدود 11%واریانس اعتماد به خود تبیین میشود.
نتایج نشان داد که بین بافتهای خانوادگی قاطع و صمیمی با متغیرهای خودگردانی،عادات مطالعه،اطمینان عمومی خود،و نگرش مثبت به درس و محیط کلاسی رابطهء مثبت و معنیدار وجود دارد،اما بافت خانوادگی استبدادی،دلنگران،و عیبجو یا انتقادگر با ادراک از درس به عنوان مشکل،رابطهء مثبت و معنیدار داشتند."