چکیده:
در این پژوهش،اثر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک بررسی شد.از بین 7109 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای ناحیه 3 آموزش و پرورش مشهد،تعداد 220 نفر بهطور تصادفی به عنوان گروه آزمایشی(107 نفر)و کنترل (113)گزیده شدند.معلمان گروه آزمایشی طی 15 نشست در زمینه یادگیری مشارکتی آموزش داده شدند.دانشآموزان گروه آزمایشی،29 جلسه به روش مشارکتی در درس فیزیک آموزش دریافت نمودند.آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی فیزیک،ابزار اساسی تحقیق بود.میانگینهای مستقل در این پژوهش،با روش آماری t تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش میانگینهای دو گروه تفاوت معناداری باهم داشت.نتایج نشان داد پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که به روش مشارکتی آموزش داده میشوند، بیشتر از دانشآموزانی است که به روش معمول آموزش دریافت میکنند.افزونبر این، نتایج حاکی از آن بود که دختران بیش از پسران از یادگیری مشارکتی سود میبرند.انجام پژوشهای بیشتر در این زمینه در ایران ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو،پژوهش حاضر درصدد است تا تاثیر یادگیری مشارکتی را به عنوان رویکردی فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس فیزیک مورد مطالعه قرار دهد.
در نشست هفتم،هشتم و نهم در این رابطه که کاربرد یادگیری مشارکتی در کلاس درس فیزیک چگونه میتواند در پیشرفت تحصیلی،تقویت مهارتهای اجتماعی،رشد مهارتهای سطح بالای تفکر و فراهم کردن فرصتهای برابر جهت تعامل دانشآموزان با یکدیگر موثر واقع شود به تفصیل سخن گفته شد.
نمره دانشآموزان در کلاس درس فیزیک در دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول بالا نشان میدهد که تاثیر یادگیری مشارکتی بر نمره پیشرفت تحصیلی فیزیک معنادار است.
مقایسه نمره دختران و پسران در کلاس درس فیزیک در گروه آزمایشی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بحث و نتیجهگیری نتایج مربوط به فرضیه 1 نشان میدهد،دانشآموزانی که به روش یادگیری مشارکتی آموزش داده میشوند نسبت به دانشآموزانی که به روش معمول آموزش دریافت میکنند،از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار میگردند(جدول 1).
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر و همسویی آن با پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه،میتوان بر اجرای یادگیری مشارکتی در کلاسهای درس فیزیک تاکید کرد و احتمالا ضرورت کاربرد آن را در سایر دروس با احتیاط مورد بحث قرار داد.
افزونبر این،از طریق اجرای این روش کلاس درس به زندگی طبیعی دانشآموزان نزدیک میشود و احتمالا برخی از مهارتهای اجتماعی را به بهانه یادگیری مفاهیم درسی،در قالب گروههای مشارکتی تمرین میکنند و به یادگیریهایی دست مییابند که امروزه از آنها با عنوان برنامه درسی پنهان یاد میشود."