چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر،بررسی نقش و رابطهء سرمایهء اجتماعی و مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی است.این تحقیق،توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی و روش جمع آوری دادهها، کتابخانهای-میدانی است.بدین منظور جهت جمعآوری دادهها،از پرسشنامههای استاندارد مدیریت دانش سیالیس(2002)و سرمایهء اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998)استفاده شد.جامعهء آماری این تحقیق،اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد میباشند.در راستای اهداف پژوهش،آمار توصیفی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها به کار گرفته شد.نتایج حاصل از به کارگیری آزمونهای آماری نشاندهندهء رابطهء مثبت و معنیدار بین مدیریت دانش و سرمایهء اجتماعی،در سطح معناداری 1%است؛به وطری که سرمایهء اجتماعی نقش بسزایی در توسعهء مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی داراست(01،0> P .همچنین یافتههای به دست آمده از روش رگرسیون،حاکی از آن است که مؤلفههای سرمایهء اجتماعی رابطهء مثبت و معنیداری با ابعاد دهگانهء مدیریت دانش دارد.به عبارت دیگر؛با بهبود مؤلفههای سرمایهء اجتماعی می توان شاهد توسعهء ابعاد مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی بود.در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت بهبود مدیریت دانش ارائه شده است.
The main idea of the article is to review the role & relation between social invest & knowledge management in islamic university. The research is descriptive• terminator & study. The standard questionnaire of "sallis" knowledge management (2002) & "nahapit & gooshal" social invest (1998) are used to gather the data. The members of yazd university scientific board are statistics universe. The statistic and deductive check up are usedfor analizing the data. The reswts of statistics check up reveal a meaning full & positive link between knowledge
management & social invest (1%) & prove the effective impression of social invest on knowledge management development in islamic university. The findings through regression analysis also show that the factors of social invests have a meaningful and positive link with the 10 dimensions of knowledge management. In other words, the knowledge management in islamic university is developed through the improvement of social invest factors. In the end, the author offers suggestions for improvement of knowledge management.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از به کارگیری آزمونهای آماری نشاندهندهء رابطهء مثبت و معنیدار بین مدیریت دانش و سرمایهء اجتماعی،در سطح معناداری 1%است؛به وطری که سرمایهء اجتماعی نقش بسزایی در توسعهء مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی داراست(01،0> P .
(6-1):رابطهء مثبت و معناداری بین سرمایهء اجتماعی و بعد خلق دانش در دانشگاه اسلامی وجود دارد.
بررسی تأثیر ابعاد سهگانهء سرمایهء اجتماعی بر مدیریت دانش (1-2):رابطهء مثبت و معناداری بین سرمایهء شناختی و توسعهء مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی وجود دارد.
(2-2)رابطهء مثبت و معناداری بین سرمایهء رابطهای و توسعهء مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی وجود دارد.
الف:بررسی رابطهء سرمایهء اجتماعی و مدیرت دانش(به عنوان یک مفهوم کلی) آزمون فرضیهء اصلی تحقیق:یافتههای حاصل از بررسی رابطهء بین سرمایهء اجتماعی با مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی از دیدگاه اعضای علمی دانشگاه یزد به کمک روش رگرسیون، حاکی از آن است که بین این دو متغیر در سرطح اطمینان 99%رابطهء مثبت و معناداری(668،0- r و P>0,01 وجود دارد.
به عبارت دیگر؛یافتههای به دست آمده در جدول شماره 3 نشان میدهد که سرمایهء اجتماعی با کلیهء ابعاد دهگانهء مدیریت دانش ارتباط مثبت داشته و این رابطهء کاملا معناردار است.
نتایج حاصل از تحقیق حاضر به شرح ذیل است: 1-یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از از آن است که رابطهء مثبت و معناداری بین مدریت دانش و سرمایهء اجتماعی وجود دارد؛به طوری که سرمایهء اجتماعی تأثیر بسزایی بر توسعهء مدیریت دانش در دانشگاه اسلامی دارد.
به طور کلی این پژوهش نشان میدهد که گسترش سرمایهء اجتماعی در دانشگاه اسلامی بر توسعهء ابعاد مدیریت دانش،نقش بسزایی دارد.