چکیده:
مدیریت دانش با هدف افزایش نوسازی،سهیمسازی،بهبود و کاربرد بهتر دانش در سازمان مطرح شد؛اما در علم با چالشهایی از جمله احتکار و کتمان دانش،عدم تسهیمسازی و بیرغبتی کارکنان سازمان نسبت به کسب،کاربرد و تسهیم دانش مواجه گردید.منشأ بسیاری از این چالشها به عدم تربیت کارگزاران دانش جهت مدیریت دانش و عدم ترویج فرهنگ دانایی محور بازمیگردد.دانشگاه اسلامی این قابلیت را دارد که با راهکارهای فرهنگی و تربیتی بر حرکت شتابندهء توسعهء مدیریت دانش بیفزاید.مطالعهء این راهکارها از اهداف این پژوهش است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانشگاه اسلامی با به رسمیت شناختن ارزش دانش و تکریم طالبان و انفاقکنندگان دانش و ترویج وجوب کسب دانش و...در جهت ایجاد و تقویت فرهنگ دانایی محور تلاش و دانش آموختگانی هدفمند،با انگیزه و توانمند در کسب،کاربرد و انفاق دانش تربیت کند.تربیتیافتگان چنین دانشگاهی باید به ارزشهای اخلاق علمی مانند خداباوری، تواضع،ملایم بودن و عدالتورزی متعهد و از افات علمی مانند دنیاطلبی،احتکار و کتمان علم،تکبر و علم بدون عمل مبرا باشند.
Knowledge Management is aimed to develop renovation, participation and improvement of Knowledge in organizations but In practice this goo[ confronted many difficulties, such as: knowledge denial and concealment, not shoring in, and disinclination of employees. The problem is that the educative centers have not trained knowledgeable employees in organizations and knowledge culture is not developed. It is essential to establish a knowledge-base culture and train knowledgeable staff Due to the Islamic knowledge-base system of Islamic university. there is efficient capability to support the development of knowledge management through cultural and training methods. The results of the research indicate that: I.Islamic university recognizes the value of knowledge and admires the scholars and educators, so as a result, the knowledge-base culture is promoted in Islamic university. 2. well educated individuals who are devoted to ethics such as theism, modesty, justice, ... ,are educated in Islamic universities. They are cleared of vulnerabilities like mammonism, concealment of knowledge, arrogance and knowledge lacking action.
3.lslamic university creates an appropriate atmosphere for scientific discussions
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی شده است راهکارهای فرهنگی دانشگاه اسلامی جهت توسعهء مدیریت دانش از دیدگاه آموزههای دینی،مورد بررسی قرار گیرد.
دانشگاه اسلامی با انجام راهکارهایی از جمله:ایجاد و تقویت فرهنگ دانایی محور و تربیت دانش آموختگان خداباور،با انگیزه و توانمند در کسب،کاربرد و انفاق دانش و متعهد به اخلاق علمی،میتواند در توسعهء مدیریت دانش فردی و سازمانی مؤثر باشد.
ج)تکریم طالبان علم فضای دانشگاه اسلامی به گونهای باید مدیریت شود که علمجویی و جویندهء دانش در چشم اعضای آن،عزیز باشد و طالبان دانش به دلیل علم جویی،احساس شخصیت کنند؛نه اینکه پس از ورود به دانشگاه،علم جویی را در فرهنگ دانشگاهیان ضد ارزش مشاهده کنند و مجبور شوند مطالعه کردن خویش را از دیگران مخفی نگاه دارند.
در نظام تعلیم و تربیت اسلامی،جایگاه بسیار والایی برای جویندهء دانش در نظر گرفته شده و دانشگاه اسلامی با الهام از این تعالیم میتواند انگیزه و روحیهء علم جویی را در تربیتیافتگان خویش ایجاد و تقویت کند.
(کلینی،1365،ج 1،ص 44) بر اساس روایات اسلامی ایجاد این توانمندی در کارگزاران دانش به دلایل ذیل ضرورت مییابد: @علم بدون عمل نه تنها سودی را برای فرد و سازمان به دنبال نخواهد داشت،بلکه زیانآور نیز معرفی شده است.
(آمدی،1378،ج 2،ص 163) با این توضیحات به خوبی روشن میشود که دانشگاه اسلامی برای تربیت کارگزاران توانمند باید برنامههای ویژهای را جهت ایجاد چنین تواناییای تدارک ببیند؛برنامههایی که بتواند آنان را با ضرورت این مهارت آشنا سازد و آنان را از پیامدهای ناگوار دانش بدون عمل آگاه سازد و شیوههای عمل کردن و به کار بردن دانش را به صورت نظری و عملی به آنان آموزش دهد.