چکیده:
در این پژوهش رابطه کارآیی خانواده و فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی آموزشوپرورش منطقه 91 شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد که کارآیی خانواده متغیر پیشبین و فرسودگی شغلی متغیر ملاک بوده است.46 نفر از معلمان شامل 24 نفر مرد و 22 نفر زن به روش نمونهگیری خوشه- ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شد:1)ابزار سنجش خانواده (FAD) که هفت بعد کارآیی خانواده را میسنجد؛حل مشکل،نقشها،ارتباط،مشارکت عاطفی،پاسخگویی عاطفی،کنترل رفتار و کارآیی عمومی، 2)پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و همکاران(6891)که فرسودگی شغلی را در 3 بعد مسخ شخصیت،احساس موفقیت فردی پایین و تحلیل عاطفی میسنجد.نتایج نشان داد که بین همه ابعاد کارآیی خانواده و فرسودگی شغلی به استثنای کنترل رفتار با تحلیل عاطفی در سطح معناداری 0/10 رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.همچنین تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که 04/4 درصد واریانس مولفه مسخ شخصیت،83/1 درصد واریانس احساس موفقیت فردی پایین و 25/2 درصد واریانس تحلیل عاطفی توسط ابعاد کارآیی خانواده تبیین میگردد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش رابطه کارآیی خانواده و فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی
الف)تحلیل عاطفی:این بعد در سندرم فرسودگی شغلی معلمان نقش کلیدی دارد،این
عوامل مربوط به فرسودگی شغلی معلمان نیز بهطور ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است کارآیی
ارتباط بین میزان کارآیی خانواده و فرسودگی شغلی معلمان پرداخته است.
(1)- spillover 2-سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی بعد مسخ شخصیت فرسودگی شغلی
4-سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی بعد تحلیل عاطفی فرسودگی شغلی
در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است:الف)پرسشنامه فرسودگی شغلی برای معلمان (MBI1)
نمرات ابعاد فرسودگی شغلی نیز نشان میدهد که معلمان در بعد تحلیل عاطفی میزان
آیا بین میزان هریک از ابعاد کارآیی خانواده و ابعاد فرسودگی شغلی معلمان رابطه
سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی بعد مسخ شخصیت فرسودگی شغلی
سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی بعد احساس موفقیت فردی پایین
سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی بعد احساس موفقیت فردی پایین
تعیین سهم هریک از ابعاد کارآیی خانواده در پیشبینی احساس موفقیت فردی پایین
فرسودگی شغلی معلمان به وسیله دو بعد کارآیی عمومی و مشارکت عاطفی خانواده قابل تبیین
است که نشان میدهد میزان کارآیی عمومی و مشارکت عاطفی خانوادههای معلمان میتواند
فرسودگی شغلی معلمان به وسیله دو بعد کارآیی عمومی و مشارکت عاطفی قابل تبیین است.
معلمان با میزان تحلیل عاطفی کمتری همراه است بدین معنی که احساس مشکل در خانواده و
کارآیی عمومی خانواده معلمان که پیشبین مناسبی برای هر سه بعد فرسودگی شغلی بود"