چکیده:
تاریخ عالم آرای امینی، فضل اله بی روزبهان خنجی اصفهانی، به تصحیح و مقدمه محمداکبر عشیق، مرکز نشر میراث مکتوب، تهران ???? ش، ?? + ??? صفحه.
این کتاب در زمره آثار معدود و معتبر تاریخی مربوط به عصر ترکمانان آق قوینلو در ایران است که اندکی قبل از ظهور صفویه چند تن از آنان در شمال غربی ایران به حکومت رسیدند و، در آغاز، بخشهای گسترده ای از کشور را نیز تسلط خود گرفتند. در باب این دوره از تاریخ ایران، منابع ارزنده و پر فایده اندک است. مآخذ موجود هم توجه چندانی جلب نکرده و برخی از آنها هنوز به صورت دست نویس باقی مانده است. عالم آرا نیز، به رغم اهمیت خود، تا چند سال پیش انتشار نیافته بود. لیکن ترجمه خلاصه آن چند دهه پیش از این به قلم پرفسور مینورسکی، ایران شناس نامور، منتشر شد. مولف این کتاب، امین الدین ابوالخیز فضل الله بن روزبهان بن فضل الله خنجی اصفهان مشهور به خواجه ملا یا خواجه مولانا، از دانشمندان صاحب نظر ایران در اواخر قرن و اوایل قرن دهم هجری و از برجسته ترین و متعصب ترین دانشمندان اهل تسنن و یکی از نظریه پردازان سیاسی عصر خود و صاحب آثار فراوان است. یکی از آثار او به نام سلوک الملوک در باب اخلاق عملی و فلسفه سیاسی و حاوی موضوعاتی است که به ندرت مولفان ایرانی و اسلامی به آنها علاقه نشان داده اند. این کتاب در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و یکی از منابع اصلی محققانی شده است که به بررسی اندیشه های سیاسی جهان اسلام می پردازند...
خلاصه ماشینی:
"این کتاب در زمره آثار معدود و معتبر تاریخی مربوط به عصر ترکمانان آققوینلو در ایران است که اندکی قبل از ظهور صفویه چند تن از آنان در شمال غربی ایران به حکومت رسیدند و، در آغاز، بخشهای گستردهای از کشور را زیر تسلط خود گرفتند.
مصحح کتاب را به دو _______________________________ 1 ) در باب ترجمه انگلیسی تاریخ عالمآرا á احسان یارشاطر، «معرفی دو کتاب» در مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران (سال 5 ، شماره 4، تیر 1337، ص72-81) 2) John Wood بخش تقسیم و در ذیل هر بخش تفاوت نسخه کتابخانه فؤاد پاشا استانبول (نسخه اساس) را با چاپ جان وود مقابله کرده و تفاوتها را نشان داده بیآنکه در مقدمه به این نکته اشاره کند.
مصحح مقدمه مفصلی در احوال مؤلف و تحلیل مطالب کتاب نوشته و متن را بر اساس سه نسخه خطی به شرح زیر تصحیح کرده است: 1) نسخه پاریس، 2) نسخه استانبول، 3) نسخه جدیدی که خود او به دست آورده و برای نخستین بار از آن بهره جسته است."