چکیده:
کثرت نفوس و باروری از مفاهیم مهم و اساسی جمعیتشناسی است که در نزد ادیان و فرق مختلف همواره مورد توجه بوده است چرا که به بقا و دوام آنها بستگی دارد.در آئین های یهودیت و مسیحیت نیز این دو مفهوم جمعیتی مد نظر بوده و کتب آسمانی این دو دین،احکام و آیات فراوانی در خصوص افزایش جمعیت و باروری ذکر نمودهاند.
در این پژوهش با مراجعهء مستقیم و بدون واسطه به متن عهد عتیق و عهد جدید،ابتدا احکام مندرج در این دو کتاب را دربارهء مسایل کثرت نفوس و باروری،استخراج نموده و سپس از طریق مقابله و مقایسه،وجوه اشتراک و وجوه افتراقی را که بین احکام مندرج در عهد عتیق و عهد جدید مشاهده میشود،ارائه و تحلیل نمائیم.برای حصول به اهداف این بررسی،از روش تحقیق اسنادی(کتابخانهای)استفاده شده است.یافتههای این بررسی نشان میدهد که این دو کتاب به عنوان منشأ و اساس دو دین یهودین و مسیحیت از نظر مفاهیم جمعیتی همچون افزایش جمعیت و باروری از غنای بسیار برخوردار بوده و در اندیشه و رفتارهای جمعیتی پیروان این آئینها نقش و تأثیر تعیینکنندهای داشته است.
خلاصه ماشینی:
"در عهد عتیق نیز بارها،افزایش فرزند و ازدیاد نسل به عنوان پاداش خداوند،به بندگان خاص خود ذکر شده که این مزیت باعث اهمیت و اعتبار آنان و قومشان نسبت به دیگران میشده است: «ابرام به خاک افتاد و خدا به وی گفت: من با تو عهد میبندم که قومهای بسیار از تو به وجود آورم.
»پیدایش،26:4 اگر چه خداوند به پیامبران خود مژده افزایش نسل و قوم آنها را میدهد و این افزایش،پاداشی جهت اعمال نیک آنها خواهد بود اما در مواردی افزایش جمعیت در کنار افزایش گناه نیز آورده شده است،که در نهایت موجب ناخرسندی خداوند از قوم برگزیدهء خود گردیده است.
»دوم سموئیل،3:29 باروری و زایش در عهد عتیق به صور مختلف دیگر نیز وجود داشته که بدان اشاره میشود:درد زایمان،مجازات الهی آنطور که از آیات تورات برمیآید،درد زایمان مجااتی برای حوا، به عنوان اولین زن بود که از میوهء درخت ممنوع را خورد.
نامزد او،یوسف،که پایبند اصول اخلاقی بود قصد داشت پیوند نامزدی خود را با مریم به هم بزند اما در خواب فرشتهای بر او ظاهر شد و گفت کودکی که در رحم مریم قرار دارد از روح القدس است و یوسف نباید نگران باشد و کودکی که از مریم متولد میشود همان منجی و همان کسی است که سالها قبل اشعیای نبی در عهد عتیق تولد او را از دختر باکره بشارت میداد.
بر این اساس ابراهیم و ساره به دلیل پرهیزکاری و تقوا،قدرت باروری پیدا کردند و اسحاق متولد شد12: «همسر او سارا نیز به خدا ایمان داشت و بدلیل همین ایمان،قدرت یافت تا باردار شود،گرچه بسیار سالخورده بود،زیرا او پی برده بود که خدا قادر است و به وعدهای که به او داده، وفا میکند."