خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر چون بنگاههای انتشاردهنده سهام، اطلاعات تاریخی کافی در مورد بازار سرمایه ندارند،مجبور هستند تا بر روی اطلاعاتی تکیه کنند که بهطور معمول نامربوط هستند،به دلیل وجود همین عامل بسیاری از بنگاهها عرضه اولیه سهام را یک فرآیند پرمخاطره یا پراسترس تلقی میکنند.
کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا قوانین صریحی در مورد افشاری کلیه اطلاعات مربوط به بنگاه که برای سرمایهگذار مفید است وضع کرده است،ولی صحبتی در مورد تعیین قیمت مناسب برای عرضه اولیه سهام به میان نیاورده و این بخش را به بازار سپرده است.
ارزانفروشی به حالتی اطلاق میشود که در آن بانک سرمایهگذار(یا به عبارت بهتر بنگاه انتشاردهنده سهام)قیمت عرضه سهام را بهطور تعجبآوری بسیار پایینتر از قیمت بازار آن تعیین میکند؛بهطوریکه سرمایهگذاران دریافت کردهاند)تنها از مبادله سهام در روز اول خریداری آن بازده قابل توجهی به دست میآورند.
سرمایهگذاری که اطلاعات کمی در مورد بنگاه عرضهکننده سهام دارد اگر ببیند که تمام درخواستهای خرید سهام توسط او منجر به خرید سهام میشود ممکن است با خود فکر کند که چون سرمایهگذاران مطلع از اوضاع شرکت و بازار خواهان این سهام نیستند،او توانسته به آسانی آن را به دست آورد.
در این حالت بانک سرمایهگذار هم قیمت عرضه سهام را بالا میبرد ولی درصد افزایش قیمت عرضه توسط بانک سرمایهگذار کمتر از درصد افزایش قیمت پیش بینی شده بازار برای سهام است که منجر به ارزانفروشی میشود از طرف دیگر اگر بازار اخباری را در مورد بنگاه منتشر کند قیمت عرضه سهام پایین آورده میشود که این درصد کاهش قیمت کمتر از درصد کاهش قیمت پیشبینی شده بازار برای آن سهم است."