چکیده:
با توجه به اهمیت اقتصاد مبتنی بر دانش و نقش فزاینده داراییهای نامشهود در ایجاد سودآوری و شکلگیری اقتصاد نوین کسبوکار،دیگر نمیتوان با ابزارهای اندازهگیری عملکرد دوران اقتصاد صنعتی موفقیت سازمان را سنجید.ارزیابی متوازن به عنوان یکی از مهمترین و نوینترین فنهای ارزیابی عملیات عملکرد سازمان است و به عنوان چارچوبی برای مدیریت راهبردی در راستای تغییرات سازمانی، عملکرد مدیران سازمانها را از جنبههای مالی، مشتریان،فرآیند داخلی،یادگیری و رشد و نوآوری و حتی جنبههای غیر بازاری-جنبههای زیست محیطی و اجتماعی-که ابعاد فرآیند توسعه پایدار را شکل میدهند ارزیابی میکند.لحاظ کردن جنبه غیر بازاری(در قالب نگاه به موضوعاتی از قبیل امنیت، سلامتی و تندرستی جامعه،حفاظت محیط زیست، کار کودکان،آزادی عمل و مشروعیت قانونی و...)در شبکه ارزیابی متوازن استاندارد ارایه شده توسط کاپلن و نورتون(1991-1990)مناسب به نظر میرسد و برای طراحی آن باید تاثیر سازهها و عوامل مهمی از 2Lقبیل اندازه شرکت،حجم دوایر و ساختار سرمایه در هر صنعت که منجر به ایجاد و گسترش ارزیابی متوازن میشود در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی متوازن به عنوان یکی از مهمترین و نوینترین فنهای ارزیابی عملیات عملکرد سازمان است و به عنوان چارچوبی برای مدیریت راهبردی در راستای تغییرات سازمانی، عملکرد مدیران سازمانها را از جنبههای مالی، مشتریان،فرآیند داخلی،یادگیری و رشد و نوآوری و حتی جنبههای غیر بازاری-جنبههای زیست محیطی و اجتماعی-که ابعاد فرآیند توسعه پایدار را شکل میدهند ارزیابی میکند.
بهطور نظری مدیریت مبتنی بر ارزش پایدار سعی میکند تا مسأله مشارکت شرکتی در جهت توسعه پایدار،به صورت روشی یکپارچه و منسجم را مورد ملاحظه قرار گیرد و فرض شود که برای شرکتها جهت مشارکت در توسعه پایدار،پیشرفت و بهبود عملکرد شرکت در همه ابعاد پایداری(اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی)ضروری است.
(شکل زیر) برای روشنتر شدن موضوع،نقشه استراتژی یک شرکت تولیدی نساجی با مسوولیت محدود،با ارایه کلیه جنبههای ارزیابی متوازن پایدار و نیز بیان موضوعات اصلی استراتژیک عملیاتی هر جنبه و معیارهای عملکردی آنها که نهایتا منجر به افزایش بازده حقوق صاحبان سهام عادی (ROCE) در جنبه مالی است،ارایه میشود(فیج و دیگران،2002).
در نهایت باید نظارت شود که آیا جنبههای زیست محیطی و اجتماعی موجود،موفقیت استراتژی شرکت را از طریق دیگر سازوکارهای شبکه بازار تحت تاثیر قرار میدهند؟ در چنین حالتی معرفی یک جنبه غیر بازاری،که به عنوان یک چارچوب اجتماعی با پیش زمینهای از فعالیتهای بازار عمل میکند و به ویژگیهای استراتژیکی ابعاد اجتماعی و زیست محیطی مربوط بستگی دارد مناسب به نظر میرسد."