Skip to main content
فهرست مقالات

تقسیم وتر و دستان بندی ساز از دیدگاه عبدالقادر مراغی: (شرح باب دوم کتاب جامع الالحان)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 45 تا 66)

کلیدواژه ها :

بعد ،عبد القادر مراغی ،وتر ،نغمه

کلید واژه های ماشینی : وتر ، مراغی ، کتاب جامع الالحان ، تقسیم وتر و دستان ، موسیقی ، مقاصد الالحان ، تقسیم وتر و دستان بندی ، تقسیم وتر و دستان‌بندی ساز ، کتاب ، یو

باب دوم کتابهای جامع الالحان،مقاصد الالحان و نیز فصل دوم کتاب‌ شرح ادوار،که هر سه از تألیفات ارزشمند عبد القادر مراغی در موسیقی‌ هستند،به تقسیم وتر و دستان‌بندی ساز اختصاص دارد.مراغی‌ روش‌های مختلفی را برای تعیین نسبت میان نغمه‌ها1بیان می‌کند که‌ پایهء اصلی آن،نظرات صفی الدین ارموی است و در این میان نکات‌ تازه‌ای نیز اضافه کرده است.در این مقاله کوشش شده است که با تکیه‌ بر تصحیح جدیدی از کتاب جامع الالحان و مقایسه با دیگر دست‌نویس‌های مراغی،این روش‌ها مطالعه شود.

خلاصه ماشینی:

"مراغی با علم به این موضوع،روش دیگری را بیان می‌کند که در این مقاله‌ از آن با عنوان روش سوم یاد می‌کنیم؛اما پیش از آن نسبتی تقریبی را که‌ ارموی برای بعد بقیه مطرح کرده(ص 14،100)شرح می‌دهد که می‌توان‌ آن را چنین بیان کرد: دیدیم که نسبت(ا ب)به(ب م)برابر 243/13 است و داریم: (260-20x13)>243>(234-18x13) پس: 18/1>243/13>20/1 بنابراین با تقریب خوبی،نسبت(ا ب)به(ب م)را می‌توان 19/1 فرض‌ کرد. ما نیز آنها را در جدولی که اعداد حاصل از روش‌های مختلف در آن مقایسه‌ شده است،خواهیم آورد(نکـ:جدول 1)روش چهارم این روش را می‌توان روش پیشنهادی مراغی دانست که به دلیل اهمیت‌ آن،ابتدا ترجمهء اصل متن را می‌آوریم: «و ما نوعی دیگر تقسیم این‌جا ذکر کنیم که احسن و اسهل باشد و اماکن نغمات هفده‌گانه از این تقسیم بالتحقیق معلوم شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.