چکیده:
هدف اصلی این پژوهش توسعه،بسط و تکمیل دانش و یافتههای قبلی در زمینهء اثر پیشسازماندهندهها بر میزان یادآوری است.به عبارت دیگر این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که آیا ارائه پیشسازماندهندهها قبل از مطالعه متن در یادآوری مطالب متن به خوانندگان کمک میکند یا نه؟به همین منظور شش گروه در این تحقیق شرکت داده شدند.وجه تمایز این گروهها(که همه آنها یک متن مشترک را مطالعه کردند)در نوع پیشسازماندهندههایی بود که دریافت میکردند.آزمون یادآوری به صورت تشریحی بود و تشکیل شده بود از آنچه یادگیرندگان به یاد میآوردند.تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که پیشسازماندهندهها منجر به افزایش یادآوری قسمتهایی از متن شدهاند که از نظر موضوعی با آنها مرتبط بودند.افزون بر این،این پژوهش نشان داد که پیشسازماندهندههای سؤالی بیشتر از پیش سازماندهندههای متنی منجر به یادآوری میشوند.
خلاصه ماشینی:
اصطلاح پیشسازماندهنده مرتبط نیز که برای مقاصد این پژوهش(و با استناد به پیشینه پژوهشی)به کار رفته است،عملا به آن نوع پیشسازماندهنده اطلاق میشود که با قسمت خاصی از یک متن(که از چند موضوع تشکیل شده است)ارتباط برقرار میکند و نه با تمام قسمتهای آن(مک کرودن2و همکاران،2005).
در این تحقیق شرکتکنندگان همان متن مورد استفاده گواتز و دیگران(1983)را با کمی تغییر دریافت کردند پس از مطالعه متن شرکتکنندگان در یادآوری قسمتهایی از متن موفقتر بودند که با پیشسازماندهنده دریافتی آنها ارتباط داشت این نتیجه یافتههای گواتز و دیگران(1983)را تایید کرد.
اما به چهار گروه دیگر علاوه بر این توضیح پیشسازماندهندههای مرتبط با قسمتهای مربوط به موضوعات فیزیولوژی و سفر فضایی تحت دو نوع ارائه متنی و سؤالی ارائه شد.
اثر متقابل نوع ارتباط موضوعی پیشسازماندهنده و نوع قسمتهای متن بر میزان یادآوری >بحث این مطالعه به منظور توسعه،بسط و تکمیل یافتههای قبلی دربارهء اثر پیشسازماندهندهها شکل گرفت و هدف آن درک بهتر اثر پیشسازماندهندههای مرتبط بر میزان یادآوری و شناخت نوینی درباره اثر شکل ارائه پیشسازماندهندهها در دو نوع متنی و سؤالی بود.
در واقع خوانندگان با مدنظر قرار دادن هدفهای برگرفته شده از مطالب پیش سازماندهندهها با دقتی بیشتر به قسمتهای مرتبط متن توجه میکنند،و به این ترتیب یادآوری آن قسمتها افزایش مییابد.
یک معلم یا تهیهکننده مواد و متون آموزشی میتواند با مشخص کردن قسمتهای موردنظر در یک متن مطالعاتی و قرار دادن مطالب پیشسازماندهندههای مرتبط در ابتدای متن(چه به صورت سؤالی و چه متنی)به برقراری ارتباط و تداعی در ذهن خوانندگان کمک کند و به این وسیله میزان یادآوری و (1).