چکیده:
حافظهء فعال سامانهای ذهنی است که کار اندوزش و پردازش موقتی اطلاعات را همزمان انجام میدهد.این حافظه نقشی بسزا در بسیاری از اعمال و تکالیف شناختی، مانند فهمیدن،اندیشیدن،محاسبه کردن،استدلال کردن،و یاد گرفتن ایفا میکند.میان پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهء میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایهء سوم راهنمایی انجام گرفته است.جامعهء پژوهش متشکل از همهء دانشآموزان پسر پایهء سوم راهنمایی شهر تهران است که در سال تحصیلی 85-1384 مشغول به تحصیل شدهاند.به منظور سنجش ظرفیت حافظهء فعال دانشآموزان،آزمون "ظرفیت حافظهء فعال"برگرفته از دانیمن و کارپنتر(1980)مورد استفاده شده است.از معدل نمرات دانشآموزان در دروس گوناگون نیز در حکم شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شده است.دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته و نتایج نشان داده است که میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد.دانشآموزانی که از ظرفیت حافظهء فعال بالاتر برخودار بودند،عملکرد تحصیلی بالاتر داشتند.به همین ترتیب،دانشآموزانی که عملکرد تحصیلی بالاتر داشتند،از ظرفیت حافظهء فعال بالاتر برخوردار بودند.این نتایج میتواند کاربردهایی برای آموزش و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالهء حاضر به آن پرداخته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطهء ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایهء سوم راهنمایی شهر تهران دکتر حسن اسدزاده* چکیده حافظهء فعال سامانهای ذهنی است که کار اندوزش و پردازش موقتی اطلاعات را همزمان انجام میدهد.
میان پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهء میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایهء سوم راهنمایی انجام گرفته است.
دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته و نتایج نشان داده است که میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهء میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بوده است.
ابزار پژوهش پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهء میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پسر پایهء سوم راهنمایی انجام شده است.
نمرات دانشآموزان در دو خرده آزمون ظرفیت حافظهء فعال، یعنی پردازش و اندوزش اطلاعات،که از میانگین مجموع این دو،نمرهء ظرفیت حافظهء فعال به دست میآید نیز در جدول شمارهء(1)آمده است.
نمرات آزمودنیها در سه درس علوم تجربی،ریاضیات،عربی و معدل کل دروس (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به دادههای جدول شمارهء(1)وجدول شمارهء(2)،سؤال اصلی پژوهش، اینکه آیا بین ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطهای وجود دارد،مورد آزمون قرار گرفت.
نمودار 1 وجود رابطهء مثبت و معنادار میان ظرفیت حافظهء فعال و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در سه درس ریاضیات،علوم تجربی،عربی و معدل کل دروس را نشان میدهد.
دربارهء ظرفیت حافظهء فعال و پیشرفت تحصیلی نیز سوابق پژوهشی به وجود رابطهء مثبت و معنادار میان این دو متغیر اشاره دارند.