چکیده:
با توسعه روابط اجتماعی،نوع رفتار و تعامل انسان با محیط زیست تغییر کرده است،به طوری که با دخالت و تاثیرات منفی خود در قواعد منظم طبیعت،موجب به هم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست شده و تا جایی پیش رفته که جامعه انسانی را با انبوهی از معضلات زیست محیطی روبهرو کرده است.ازاینرو شناخت رفتارهای نامطلوب محیطی و مدیریت و کنترل آنها،زمینهساز آموزهایی است که باید از همان روزهای آغازین آموزش رسمی برنامهریزیان درسی از طریق محتوا و کتب درسی مدنظر قرار دهند.بنابراین هدف پژوهش حاضر،تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی است.به این منظور،پنج جلد کتاب درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت.این بررسی با استفاده از ابزار چک لیست تحلیل محتوا که دارای چهار مؤلفهء اصلی(معضلات زیست محیطی آب،هوا،خاک و صوت)و 55 مؤلفه فرعی است،بررسی دشه و تا پایایی آن 90%درصد به دست آمده است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی به معضلات زیست محیطی کم توجهی شده است.بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه پنجم و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه چهارم نسبت به معضلات زیست محیطی شده است.در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی در زمینه معضلات زیست محیطی،بیشترین توجه به مسئله خاک و کمترین توجه به معضلات صوتی بوده است.
خلاصه ماشینی:
>روش در این پژوهش محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی و مؤلفههای آنکه شامل آب،هوا،خاک و صوت است و با استفاده از فهرست وارسی،مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است.
به این ترتیب،کل جامعه اماری(کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی) از نظر توجه به معضلات زیست محیطی و مؤلفههای آن مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است،لذا در این تحقیق از روش نمونهگیری استفاده نشده است.
توزیع مؤلفههای تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه اول دورهء ابتدایی از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی (تصویرتصویر) مجموع فراوانی مولفههای زیست محیطی تحلیل شده در این کتاب 69 فراوانی بوده که میزان توجه به آن ترتیب 33 فراوانی در سطح خوب،21 فراوانی در سطح متوسط و 15 فراوانی در سطح ضعیف است.
توزیع مؤلفههای تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم دوره ابتدایی از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی (تصویرتصویر) مجموع فراوانی تحلیل شده در این کتاب 57 فراوانی بوده که به ترتیب 30 فراوانی در سطح خوب،19 فراوانی در سطح متوسط و 8 فراوانی در سطح ضعیف است.
توزیع مؤلفههای تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی (تصویرتصویر) مجموع فراوانی تحلیل شده در این کتاب 213 فراوانی بوده که به ترتیب 149 فراوانی در سطح خوب،58 فراوانی در سطح متوسط و 6 فراوانی در سطح ضعیف است.
در پژوهش حاضر،کلیه کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از لحاظ پرداختن به معضلات زیست محیطی و مؤلفههای آن مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است.