چکیده:
زندگی اجتماعی انسان در قالب سازمانها و نهادها ادامه مییابد.هنجارها و قوانین اجتماعی موجب همنوایی و انتظام اجتماعیاند،اما همواره انحراف از آنها وجود دارد.تبیینهای زیستشناختی،روان شناختی،جامعهشناختی و نیز تبیین مبتنی بر گزینش رفتار انحرافی میتوانند مورد توجه قرار بگیرند. تبیین نوع اخیر براساس عنصر اختیار آدمی قابل بررسی است.از طرف دیگر،برخی ویژگیها دارای منشاء اجتماعی بوده و موجب بروز کجرویاند.دیدگاههای متعدد از ابعاد گوناگون به تبیین انحراف پرداختهاند،ولی عامل اصلی انسان مختار است که با انتخاب خود به عمل اقدام میکند.
خلاصه ماشینی:
"شناختی،جامعهشناختی و نیز تبیین مبتنی بر گزینش رفتار انحرافی میتوانند مورد توجه قرار بگیرند.
بدین جهت میتوان گفت اجتماعی بودن انسان به این معنا است که در سرزمینهای
انسان خود را مکلف به تبعیت آنها نمیبیند،ولی عمدهء این تکالیف اجتماعی برای آن است که
را برای آحاد جامعه و به منظور رتقوفتق امور اجتماعی وارد میکنند که پذیرش این موارد اغلب
هر جامعهای حداقلی از رفتار انحرافی وجود دارد و انتظار این که همهء آحاد جامعه بدون استثناء،بر
جهت است که زمینه طرح دیدگاههای حضرت امیر المؤمنین علیه السلام قرار بگیرند.
بر این اساس،در تبیینهای جامعهشناختی،نقش فرد در ارتکاب رفتار کجروانه،با توجه به نقش عوامل اجتماعی،نادیده گرفته میشود؛و در واقع به فرد به گونهای نگریسته میشود که گویا
تبیینهای گزینشی بر ارزیابی و انتخاب فرد در رفتار خویش تأکید دارد؛و از این لحاظ،او را
تاثیر آن بر رفتار از نظر جرمشناسان مورد توجه است،اما علی علیه السلام نیز بر آن صحه نهادهاند
بحث نکته تربیتی توجه به رابطه میان شرایط جسمی و شکلگیری نوع رفتار انسان است.
داریم این خود انسان است که در نهایت تصمیم به رفتاری خاص و ترک رفتاری دیگر میگیرد.
بیان شواهدی از کلام حضرت امیر علیه السلام برای این رویکرد،با توجه به بیانات کثیری از ایشان که
و جریانسازان اجتماعی به حساب میآیند مؤید این مطلب است که نقش عوامل محیطی تا چه اندازه
کمرنگ است و این افراد هستند که با رفتارهای خود،محیط اجتماعی را در ابعاد رفتاری و ایجاد الگوها،
امیر علیه السلام توجه به همهء آنچه ممکن است در شکلدهی به رفتار انسان مؤثر باشد،صورت"