چکیده:
آنانی که رهیافت چرخهای در سیاستگذاری عمومی را به عنوان مبنایی مناسب در
بررسیهای سیاستی خود تلقی میکنند، اجرا و ارزیابی سیاستها را از جمله مهمترین و
مشکلترین مراحل میدانند که نیازمند دقیقترین دانش و ابزار است.از این رهگذر،
نویسندگانی همچون اتزیونی و هیرشمن درنوشتههای خویش، هر کدام از عناصری برای ورود
در این عرصه یاد کردهاند.نوشتار حاضر، با ترکیب این دو نگاه، رویکردی تلقیقی در
زمینه اجرا و ارزیابی سیاستها را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"او ضمن بیان شروطی پنجگانه برای اجرا، عقیده دارد که اجرای کامل، محصول یک سازمان نظامی گونه است که در آن، خطوط فرماندهی و اقتدار، روشن و شفافند؛اهداف باید تعیین شده باشند؛افراد به وظیفه خود عمل کنند؛ارتباطات میان و درون سازمانی بصورت کامل وجود داشته باشد و محدودیت زمانی مانع از تحقق کار اجرا نشود.
اما گزینه خروج، به دلایل مختلفی نمیتواند به اجرا در آید که از آن جمله میتوان به این مشترک اشاره کرد که روش اظهار، میتواند بر روی تغییر موقعیت موجود که موجب بروز نارضایتی است، تاثیرگذار باشد یا آنکه مشتری/شهروند نسبت به سازمانی که بدان وابسته است و خروجیهای آن، احساس وفاداری نماید.
وجود موسسات عمومی کارامد از زبان لمب و شافر که کارامدی آنها را میتوان نتیجه یک تلفیق درونی خردمندانه دانست، مثلث هیرشمن را در وضعیتی قرار میدهد که وفاداری در راس بالایی آن قرار میگیرد و در صورت بروز بحران، راس یاد شده جای خود را با راس اظهار عوض میکند.
این در حالی است که یک (به تصویر صفحه مراجعه شود) تلفیق درونی احساسی، زودگذر، فاقد آیندهنگری، بیتوجه به واقعیات عینی و بنا شده بر پایه تخیلات ذهنی، در حالی که مثلث نخست را در وضعیتی قرار میدهد که ترس در راس بالایی جای میگیرد، گونهای از تلفیق بیرونی را موجب میگردد که در مثلث دوم، راهی جز قرار گرفتن خروج بر راس بالایی مثلث باقی نمیماند."