چکیده:
امروزه رشد روزافزون ایجاد شرکتهای بین المللی و رقابت تنگاتنگ آنان برای داشتن سهم بیشتر از بازار،فضای بسیار سختی را برای تصمیمگیری مدیران به وجود آورده است.در چنین فضایی که یک اشتباه یا تصمیم نادرست مدیران شرکتها،ممکن است به شکست دائم آنان منجر شود،داشتن استراتژیهای رقابتی امری اجتنابناپذیر است.استراتژیهای رقابتی در واقع جهتدهی عملکرد مدیران را برای شکست رقیبان قدرتمند در بازارهای بین المللی آشکار میکند.
هدف از انجام این تحقیق شناخت استراتژیهای رقابتی شرکتهای صادرکننده برتر ایرانی است.
جامعه آماری این پژوهش 44 شرکت صادرکننده برتر ایرانی میباشد،از نمونهگیری تصادفی استفاده شده و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان n-36 است.سوالاتی بر اساس مدل تحقیق طراحی شده و به وسیله پرسشنامه در اختیار شرکتها قرار گرفته است و از این تعداد 27 شرکت به پرسشنامه پاسخ دادهاند.
دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفته و در این راستا از آزمون دو جملهای استفاده شده است.
نتیجه تحقیق بیانگر این است که غالب شرکتهای صادرکننده ایرانی از استراتژی رهبری در هزینه استفاده میکنند و از استراتژیهای تمایز و تمرکز کمتر بهره میجویند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی استراتژیهای رقابتی شرکتهای صادرکننده برتر ایرانی در سال 1386 دکتر نیلوفر ایمان خان*،دکتر مختاران**و محبوبه نورینسب*** *عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه **عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ***دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهچکیده امروزه رشد روزافزون ایجاد شرکتهای بین المللی و رقابت تنگاتنگ آنان برای داشتن سهم بیشتر از بازار،فضای بسیار سختی را برای تصمیمگیری مدیران به وجود آورده است.
نتیجه تحقیق بیانگر این است که غالب شرکتهای صادرکننده ایرانی از استراتژی رهبری در هزینه استفاده میکنند و از استراتژیهای تمایز و تمرکز کمتر بهره میجویند.
در این تحقیق از روش توصیفی زمینهیاب(تحقیقات پیمایشی)استفاده شده است که در واقع به شناخت استراتژیهای رقابتی پورتر پرداخته و با مراجعه به شرکتهای موفق در امر صادرات،استراتژیهای به کار گرفتهشده توسط این شرکتها از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود):صادرکنندگان برتر از ایرانی از استراتژی تمرکز برای حضور در بازارهای خارجی استفاده ننمودهاند.
:(به تصویر صفحه مراجعه شود)صادرکنندگان برتر ایرانی از استراتژی تمرکز برای حضور در بازارهای خارجی استفاده نمودهاند.
:(به تصویر صفحه مراجعه شود)صادرکنندگان برتر از استراتژی رهبری در هزینهها برای حضور در بازارهای خارجی استفاده ننمودهاند.
:(به تصویر صفحه مراجعه شود)صادرکنندگان برتر از استراتژی رهبری در هزینهها برای حضور در بازارهای خارجی استفاده نمودهاند.
بنابراین،نتیجه آزمون دو جملهای بر روی دادههای مربوط به استراتژی رهبری در هزینهها نشاندهنده این است که فرضیه صفری رد شده یعنی صادرکنندگان برتر از استراتژی رهبری در هزینهها برای رقابت و ورود به بازارهای خارجی استفاده میکنند."