خلاصه ماشینی:
"راهاندازی دورهء کاردانی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی که جلوهگاه عملکرد نیروی انسانی این رشته است با نیروی انسانی شایسته قوام مییابد و فقدان چنین نیرویی به فروکاهی چنین جلوهگاهی میانجامد کتابداری در نفس خود بسیار خوب بود،اما دو نکتهء پیشبینانه در آن لحاظ نشده بود؛یکی اینکه خلأ میان مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد،ادامهء تحصیل را برای کاردانان مشکل میکرد و برنامه به گونهای تدوین شده بود که برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد،راهی جز گذراندن مقطع کارشناسی در رشتههای دیگر گشوده نبود.
از یکی از استادان قدیمی و پرکار رشته،دربارهء تعداد پایاننامههایی که یک استاد در یک نیمسال راهنمایی یا مشاوره میکند،سؤال کردم و اینکه واقعا در کنار اینهمه درس،شورای گروه و دانشکده و گاهی مسئولیت اجرایی و سردبیری مجلهء علمی-پژوهشی و داوری مقالات و نظایر آن،آیا شما وقت دارید که همزمان پایاننامهء دکتری و دو پایاننامهء ارشد در دانشگاه خودتان و دو پایاننامه هم در دانشگاههای آزاد را راهنمایی یا مشاوره کنید؟فکر نمیکنید شما هم به عنوان یک استاد قدیمی درگیر این کمیگرایی میشوید و از کیفیت به شدت کاسته میشود؟وی در پاسخ گفت که وقتی ما نامه،پشت نامه به سازمان سنجش میدهیم که در نیم سال گذشته،15 دانشجوی ارشد به ما دادهاید و این ترم نمیتوانیم حتی یک دانشجوی ارشد بگیریم و با کمال تعجب میبینیم که سی دانشجو به نام ما از کنکور گرفته و به دانشگاه معرفی کردهاند،چه باید کرد؟اینها نباید فارغ التحصیل شوند؟ سالهاست که رابطهء نظر گروههای آموزشی دربارهء ظرفیت دانشجو با تعداد دانشجوی معرفیشده به گروهها از سوی سازمان سنجش رابطهای متوازی است،یعنی گروهها نظر خود را منعکس میکنند و سازمان سنجش نیز کار خود را میکند."