خلاصه ماشینی:
"به عنوان کسی که از سالیان دوردستی در ادبیات کودک دانسته و به این حوزه علاقهمند بوده است، (به تصویر صفحه مراجعه شود) کشور ما متأسفانه آگاهی خوبی،حتی در میان دانشجویان کتابداری، نسبت به یکی از مهمترین منابع کتابشناسی،یعنی کتابشناسی جاری،مثل همین نشریات کتاب ماه،وجود ندارد بارها و بارها با این سؤال والدین مواجه شدهام«چه کتابی برای فرزندمان بخریم؟»یا«ممکن است چندتا کتاب خوب به بچهء ما معرفی کنی؟»طبیعی است که در مقام یک کتابدار اولین راهی که برای پایخ به چنین سؤالهایی به ذهنم خطور میکند،استفاده از«فهرست کتاب مناسب»است که همهساله از سوی شورای کتاب کودک منتشر میشود.
این امر زمانی برایم حیاتیتر شد که از نزدیک با کار گروههای بررسی شورا آشنا شده و متوجه شدم که برای بررسی جوانب مختلف آن کتاب و تصمیمگیری دربارهء حضور یا عدم حضور یک کتاب در فهرست،چقدر بحث و کار کارشناسی انجام میشود و دریغم میآمد از این همه وقت و زمان و انرژی که ماحصل آن تنها در محدودهای کوچک باقی مانده و به دست بسیاری از مخاطبان بالقوه نمیرسد.
هنگامی که امسال چهار جلد کتابشناسی کتابهای مناسب برای کودکان و نوجوانان را روی میز نشر دیدم، احساس کردم یکی از بهترین وقایعی که میتوانست در عالم کتابداری کودک اتفاق بیفتد،به وقوع پیوسته است!
شاید (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بعضیها این سؤال پیش بیاید که چرا آثار داستانی و غیر داستانی،مرجع و غیر مرجع همه دنبال هم آمدهاند؟مورد دیگر اینکه اگرچه در بخش کودکان کتابشناسی ملی تا سالها مرسومبود که کتابهای کودکان زیر الفبای عنوان میآمد،ولی ظاهرا در سالهای اخیر روبه عوض شده و کتابهای کودکان هم زیر الفبای پدیدآور میآید اما ترتیب این کتابشناسیها همچنان الفبای عنوان است."