خلاصه ماشینی:
"ناگفته نماند که این کتاب چندان آسان نبود،اما به دلیل اینکه برای رشته کتابداری تألیف شده بود و مثالهایش هم-ولو بعضا آرمانی-به کتابخانه و کتابداری و کتابداران و کتاب و نشریات مربوط میشد، در حوزهء کار ما کتاب ارزشمند و شایستهای بود که طبعا مانند هرکتاب نسبتا فنی دیگری دانشجو باید برای درک مطالب آن میکوشید و چنانکه اشاره شد،کتاب مبتنی بود بر محاسبات دستی آماری بر پایهء فرمولهای آمار.
کتاب جدید هویدا با کنار گذاشتن بحث مفاهیم آماری و آمار توصیفی از سویی و کاهش فصلها از 15 به شش فصل و خروج از برنامهریزی تقویم دانشگاهی،از همان آغاز راهش را از کتاب درسی پیشین جدا میکند و گرچه این کتاب-با مثالهای متعدد؛و تمرینهایی در پایان هرمبحث -هنوز کتابی درسی است،دیگر کتابی برای دانشجوی د ورهء کارشناسی یا کارشناسی ارشد و تدریس دانشگاهی نیست، بلکه کتابی است تخصصی(؟)برای پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی-یعنی کسانی حداقل با مدرک کارشناسی ارشد، که حتما درس«آمار و احتمالات»را در دورهء کارشناسی و درس«آمار»را در دورهء کارشناسی ارشد کتابداری-و احتمالا هم با کتاب همین مؤلف-گذراندهاند و بدین ترتیب با آمار سنتی آشنایی نسبتا کاملی دارند و اکنون فقط میخواهند یاد بگیرند که محاسبات آماریشان را با اس.
ب)تغییرات چاپی که ناشر باید اعمال کند: -کتاب با دقت نسخهخوانی و غلطگیری شود؛ -فونت کتاب درشتتر شود تا خواننده راحتتر کتاب را مطالعه کند؛ -منحنیهای آماری(در صورت ضرورت ابقای آنها)با ابعادی کوچکتر و با خطوط نازک ترسیم شوند؛ -حروف لاتین بکار رفته برای نشانههای آماری به حروف نازک کوچکتر تغییر یابد؛ -لوح فشرده بر اساس الگو نسخههای آموزشی سازمان یابد."