چکیده:
در این تحقیق،ویژگی پنجگانه کارآفرینی تحت عناوین توفیقطلبی،استقلالطلبی،خطرپذیری،خلاقیت و عزم و اراده برای ارزیابی نیمرخ کارآفرینی دانشجویان دانشگاه مازندران،اندازهگیری شده است. مطابق نتایج نظرسنجی از 2843 نفر از دانشجویان این دانشگاه،در حدود 21 درصد دارای ویژگیهای کارآفرینی هستند.میانگین امتیاز کلی دانشجویانی که دارای ویژگی کارآفرینی بودند،برابر 39/67 و برای گروه دانشجویان غیر کارآفرین،29/89 بود.بهطور کلی میانگین امتیاز کارآفرینی دانشجویان برابر 31/92 بود که با حد اقل میانگین قابل قبول(امتیاز 37)تفاوت بسیار فاحشی دارد. از سوی دیگر،مقایسه هریک از ویژگیهای پنجگانه کارآفرینی نشان میدهد که ویژگی عزم و اراده(با میانگین 7/8)در مقایسه با سایر خصیصهها بیشتر در نزد دانشجویان این دانشگاه ملاحظه میشود.امتیاز ویژگیهای توفیقطلبی،استقلالطلبی،خطرپذیری و خلاقیت دانشجویان،فاصله کمی با حد اقل امتیاز قابل قبول دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4 نتایج آزمون t (به تصویر صفحه مراجعه شود) 6002 Source:Gurol and Atsan, مطابق جدول مزبور،نتایج آزمون t نشان میدهد که بجز تحمل ابهام و اعتماد به نفس، بقیه ویژگیهای کارآفرینی در دو گروه از دانشجویانی که برای ایجاد کسب و کار کارآفرینانه خود برنامهریزی داشتهاند(دانشجویان علاقهمند به کسب و کار)و گروهی که چنین برنامهریزیای نداشتهاند(گروه دوم)تفاوت معناداری باهم دارند.
جدول 11 نتایج آزمون میانگین ویژگی استقلالطلبی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای اینکه سطح معناداری آزمون کوچکتر از میزان خطای 5 درصد بوده و هردو دانه برآورد فاصلهای منفی است،با اطمینان 59 درصد میتوان اظهار کرد که دانشجویان این دانشگاه دارای ویژگی استقلالطلبی نیستند.
گرچه سطح معناداری آزمون کوچکتر از میزان خطاست(0/50>0/030)،اما حد بالا و پایین برآورد تفاوت میانگینها یکی مثبت و دیگری منفی است و لذا با اطمینان 59 درصد میتوان اظهار کرد دانشجویان دانشگاه مازندران دارای خصیصه عزم و ارادهاند جدول 71 نتایج آزمون میانگین ویژگی عزم و اراده دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 31-ارزیابی کلی رفتار کارآفرینانهی دانشجویان جدول شماره 71 نتایج آزمون میانگین را در مورد امتیاز کلی کارآفرینی دانشجویان نشان میدهد.
جدول 81 نتایج آزمون میانگین ویژگی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه مازندران (به تصویر صفحه مراجعه شود) هرچند دانشجویان دانشگاه مازندران بهطور کامل و به تنهایی دارای هریک از ویژگیهای کارآفرینی نیستند،اما چنین به نظر میرسد که برخی از این ویژگیها نسبت به ویژگیهای دیگر در نزد دانشجویان از سطح بیشتری برخوردار است."